Paragrafen

1 Lokale heffingen

Op grond van de BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) dient de paragraaf lokale heffingen een overzicht op hoofdlijnen te bevatten van de diverse heffingen. In dit overzicht dient inzichtelijk te worden gemaakt hoe bij de berekening van de tarieven van heffingen, die hoogstens kostendekkend mogen zijn, wordt bewerkstelligd dat de geraamde baten de ter zake geraamde lasten niet overschrijden. Ook dient naar voren te komen wat de beleidsuitgangspunten zijn die ten grondslag liggen aan deze berekeningen en hoe deze uitgangspunten bij de tariefstelling worden gehanteerd.

De “grote belastingen”, zoals afvalstoffenheffing en rioolheffing, zijn hierbij het meest in het oog springend. Jaarlijks wordt aan de hand van de kosten een berekening gemaakt van de hoogte van de benodigde opbrengsten. Bij beide belastingen worden grote tariefschommelingen afgevlakt door te werken met een voorziening. Voor “kleine belastingen” als de diverse legessoorten mogen maximaal kostendekkende tarieven worden gevraagd.

(bedragen x € 1.000)

lasten taakveld

appa- raats kosten

over head

BCF/ BTW

kwijt schelding

storting voor ziening

baten heffing

andere inkom- sten

kosten dekkend heid %

Afvalstoffenheffing

2.636

151

148

553

58

234

3.014

297

100%

Begraafplaatsrechten

70

207

33

15

-

7

309

-

93%

Legesverordening I en II

610

779

717

-

-

-

2.061

-

98%

Marktgelden

9

10

8

2

-

-

21

-

73%

Rioolheffing

823

316

291

173

15

203

1.714

107

100%

Rioolheffing
Eind 2021 is het geactualiseerde Gemeentelijke Rioleringsplan (GRP) vastgesteld. De huidige inkomsten liggen op € 1,621 miljoen euro per jaar. Door de inflatie is er een kostenstijging van 3,8 % (2,8%+1%, conform afspraak GRP) voor 2025 opgenomen om in de toekomst onderhoud te kunnen uitvoeren en er gespaard kan worden via een voorziening.

Afvalstoffenheffing
Het uitgangspunt is 100% kostendekkendheid van de tarieven. Bij de afvalstoffenheffing is er sprake van een stijging van de kosten door de inflatie en de stijging van de loonkosten. De verwachting is dat de kostenstijging in de komende jaren doorzet en dat het gereserveerde exploitatiesaldo niet voldoende is.  Om het gereserveerde exploitatiesaldo in de toekomst niet negatief te laten lopen is het voorstel om de komende jaren het vaste tarief jaarlijks met € 5 te verhogen en de overige tarieven gelijk te laten. Voorstel is om het vaste tarief over 2025 dan ook vast te stellen op een bedrag van € 205 en de overige tarieven niet te wijzigen.

Leges
In 2024 is tot dusver duidelijk dat de opbrengsten met betrekking tot de leges veel lager zal uitkomen dan in de begroting 2024 is meegenomen. Dit komt door de invoering van de nieuwe omgevingswet per 1 januari 2024. De tegenvallende opbrengsten zal gevolgen hebben voor de kostendekkendheid. De huidige voorgelegde tarieven voor het jaar 2025 heeft bij de leges onder titel 1 en 2 tot gevolg dat de kostendekkendheid 98% betreft. De komende jaren zal er meer duidelijkheid komen welke gevolgen de nieuwe omgevingswet heeft.

Titel 1 Algemene dienstverlening
De tarieven voor de rijbewijzen en reisdocumenten worden door het Rijk vastgesteld. Dit betekent dat de gemeente beperkt invloed heeft om te streven naar een volledige mate van kostendekkendheid. Daarnaast brengen de servicepunten extra kosten met zich mee.

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Titel 3 van de legesverordening regelt onder andere de leges voor zaken die samenhangen met de APV. Mede door het afschaffen van de leges voor evenementen is het lastig om 100% kostendekkendheid te realiseren.

Begraafplaatsrechten
Het onderhoudsniveau op begraafplaatsen is bepaald op het niveau A, dit wil zeggen, het hoogste niveau van onderhoud wat we kennen. Dit is een bewuste keuze, het doet recht aan de gedenkwaardige functie van een begraafplaats. Daarmee valt te verantwoorden dat de kosten voor onderhoud hoger zijn dan op andere openbare plaatsen. De tarieven zijn verhoogd met 2,8%.

Marktgelden
Marktgelden worden verhoogd met de trendmatige tariefverhoging van 2,8%. Gelet op het feit dat we een dergelijke voorziening voor onze burgers in stand willen houden, ligt een hogere mate van kostendekkendheid niet binnen bereik. De weekmarkten en de standplaatsen maken onderdeel uit van de marktgelden.

Tarievenbeleid overige belastingen 2025
Onroerende-zaakbelastingen (OZB)
Voor 2024 worden er hogere OZB opbrengsten verwacht vanwege het reguliere inflatiepercentage (2,8%) en een correctie voor het negatieve effect vanuit de algemene uitkering in verband met stijgende WOZ-waarden. Daarnaast is er sprake van areaaluitbreiding.

Forensenbelasting
Bij behandeling van de Perspectiefnota 2025-2028 heeft de raad ingestemd met het collegevoorstel om vanaf 2024 de forensenbelasting in te voeren. De aanslagen forensenbelasting zullen in 2025 door het GBLT worden verstuurd. De opbrengsten zullen lager zijn dan in de begroting 2024-2027 is vastgesteld.

Precariobelasting
Voor 2025 wordt een trendmatige aanpassing van 2,8% doorgevoerd.

Toeristenbelasting
Het tarief voor hotels en B&B's bedraagt vanaf 2025 € 1,50 per persoon per overnachting en het tarief voor overige accommodaties € 1,00. Hierbij is rekening gehouden met de trendmatige tariefsverhoging van 2,8%. De tarieven worden afgerond op € 0,05.  

Lastendruk gemeente Dalfsen
De lokale heffingen zijn van invloed op de woonlastenontwikkeling van de gemeente Dalfsen. Onder woonlasten wordt verstaan: onroerendezaakbelastingen, afvalstoffen- en rioolheffing. Het zijn belastingen en heffingen waarmee ieder huishouden in een gemeente jaarlijks te maken krijgt.

Met de volgende tabel geven we inzicht in de belastingdruk over 2024 en voorgaande jaren.

Belastingtarieven Dalfsen

2022

2023

2024

OZB

Onroerendzaakbelasting eigenaar woningen

0,1068%

0,0964%

0,0985%

Onroerendzaakbelasting eigenaar niet-woningen

0,2300%

0,2308%

0,2308%

Onroerendzaakbelasting gebruiker niet-woningen

0,2211%

0,2238%

0,2216%

Heffingen Dalfsen

Afval

afvalstoffenheffing vast bedrag

€ 210

€ 195

€ 200

afvalstoffenheffing 240 liter restafval

€ 10,60

€ 10,60

€ 10,85

afvalstoffenheffing 140 liter restafval

€ 6,50

€ 6,50

€ 6,65

afvalstoffenheffing 40 liter restafval

€ 1,80

€ 1,80

€ 1,90

Riolering

Rioolheffing eigenarendeel per perceel

€ 67,82

€ 70,94

€ 73,35

Rioolheffing eigenarendeel per garagebox

€ 20,00

€ 20,00

€ 20,70

Rioolheffing gebruikersdeel van 0 m3 tot en met 500 m3

€ 64,79

€ 67,77

€ 70,10

Rioolheffing gebruikersdeel van 501 m3 tot en met 1,000 m3

€ 240

€ 240

€ 240

Rioolheffing gebruikersdeel van 1,001 m3 tot en met 2.500 m53

€ 640

€ 640

€ 660

Rioolheffing gebruikersdeel van 2.501 m3 tot en met 10.000 m53

€ 2.030

€ 2.030

€ 2.090

Rioolheffing gebruikersdeel van 10.001 m3 tot en met 25.000 m53

€ 4.400

€ 4.400

€ 4.540

Rioolheffing gebruikersdeel boven 25.001 m3

€ 7.600

€ 7.600

€ 7.850

www.gblt.nl/dalfsen/tarieven

Van de woonlasten in 2025 kan slechts een indicatie worden gegeven op basis van de verwachtingen voor 2025. De tarief aanpassingen voor de OZB, afval- en rioolheffing leiden voor een gemiddeld gezin (met eigen woning) tot de volgende woonlastenontwikkeling voor 2025:

Woonlastenontwikkeling

2022

2023

2024

verwacht 2025

OZB

419

426

472

483

Afvalstoffenheffing *

245

252

258

264

Riolering

133

139

143

148

Totaal

797

817

873

895

* De afvalstoffenheffing is berekend op het gemiddelde tarief per perceel. Er is geen onderscheid in het vastrecht maar wel in de variabele kosten die afhankelijk zijn van het aantal ledigingen.

HIER ONDERSTAANDE TABEL PLAATSEN>
* De afvalstoffenheffing is berekend op het gemiddelde tarief per perceel. Er is geen onderscheid in het vastrecht maar wel in de variabele kosten die afhankelijk zijn van het aantal ledigingen.

Kwijtscheldingsbeleid
In de gemeente Dalfsen is het mogelijk om volledige dan wel gedeeltelijke kwijtschelding te verkrijgen voor de OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing. Voor de afvalstoffenheffing geldt dat  kwijtschelding slechts mogelijk is voor het vastrecht. Voor de rioolheffing geldt dat bij de belasting gebruikersdeel per jaar, bij een hoeveelheid afgevoerd afvalwater van 0 m³ tot en met 500 m³, kwijtschelding kan worden verleend. Bij de beoordeling van de verzoeken om kwijtschelding hanteert GBLT de zogenaamde 100% norm. Inwoners die twee jaar of langer zijn aangewezen op een bijstandsuitkering krijgen automatisch kwijtschelding. Op basis van melding door de gemeente verleent GBLT aan deze mensen automatisch kwijtschelding. Ruim 90%  van de verleende kwijtscheldingen worden verdisconteerd in de tarieven.

Deze pagina is gebouwd op 10/29/2024 09:54:19 met de export van 10/29/2024 09:52:11