Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland
Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
Naam
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Eigen vermogen
€ 5.416.956
€ 4.578.000
€ 5.702.000
Vreemd vermogen
€ 39.700.405
€ 35.046.000
€ 40.449.000
Resultaat
€ 651.904
€ 0
€ 0
Gemeentelijke bijdrage
€ 2.024.675
€ 1.995.978
€ 2.193.490
Bron
Jaarrekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Beleidsvoornemens
samen veiligheid versterken
Veiligheidsregio IJsselland heeft ook in 2024 continu klaar gestaan met kennis, mensen en middelen om haar kerntaken goed uit te voeren: het versterken van veiligheid, beperken van risico's waar dat kan en bestrijdngen van crises en incidenten waar dat moet. Hiervoor wordt geïnvesteerd in vakmanschap van de medewerkers, verbinding met (keten)partners en een sterke binding met ons vak em met onze collega's. Vanuit maatschappelijke ontwikkelingen en risico's in het veiligheidsdomenin vraag dit om een flexibele rol en wijze van samenwerken met onze ketenpartners.IJssellands fundament
Vanuit de wettelijke basis wordt toegewerkt naar een breder IJssellands fundament, met daarin vijf onderdelen:- samenwerken met ketenpartners, Veiligheidsregio's, het aangrenzend deel van Duitsland, ketenorganisaties en inwoners;
- helpen: daar waar we gevraagd worden en we waarde kunnen toevoegen;
- flexibel en adaptief opereren en blijven leren en ontwikkelen, zowel operationeel als in de bedrijfsvoering
- transparantie en voorspelbaarheid in de brede zin, van aanpak crises tot financiële verantwoording
- informatiegestuurd werken: informatie verzamelen, verrijken en delen
versterking IJssellands fundament
door samen met de partners verder te ontwikkelen willen we een nòg groteren meerwaarde voor de samenleving volgen door:- risicogericht werken: informatiedeling, -verrijking en verdere duiding van informatie met (keten)partners
- inzetbaarheid van de crisisorganisatie voor klassieke crises, maar ook nieuwe en langdurige crises door flexibilisering en competentie-ontwikkeling
- ontwikkelen van toekomstbestendige brandweerzorg: evenwichtig, op maat, flexibel en dynamisch binnen dekkingsplan en Europese regelgeving
- Vergroten van "noaberhulp", zelfredzaamheid en burgerkracht vanuit het programma Veilig leven
- ingebruikname van de nieuwe meldkamers Oost-Nederland, waarin 5 Veiligheidsregio's hun krachten hebben gebundeld
Ontwikkelingen
Er wordt aangesloten bij een aantal grote landelijek ontwikkelingen:
1. toekomstbestendige brandweer
Door individualisering in de samenleving is het verloop onder brandweervrijwilligers toegenomen. Hierdoor is een intensiever opleidingsprogramma nodig om de korpsen op peil te houden. Tevens worden door Eurpese regelgeving eisen gesteld aan kazernering en consignering, waardoor uitvoering van brandweertaken door vrijwilligers steeds meer onder druk komen te staan.
2. bovenregionale crisisbeheersing en informatie-voorziening
Het risiscogericht werken heeft in 2024 verder zijn beslag gekregen en vormt een steeds vastere basis, waardoor we beter zijn toegerust op de behoeftes van morgen. Hiervoor is een start gemaakt aan het oprichten van een multidisciplinair veiligheidsinformatieknooppunt (VIK) om risico's en signalen vroegtijdig te signaleren, analyseren en duiden.
3.programma Opvang Vluchtelingen IJsselland
het programma Opvang Vluchtelingen IJsselland is in 2024 gecontinueerd met organisatorische aansturing en facilitering door de Veiligheidsregio. Dit programma wordt in 2025 overgeheveld naar de gemeente Deventer die deze faciliterende taken over zal nemen voor de deelnemende gemeente aan de GR.Risico's
Veiligheidsregio IJsselland beschikt over een actueel risico-profiel, waarop de bedrijfsmatige en operationele organisatie is gestoeld.
Op de meerjarenbegroting 2024-2027 is een externe toets uitgevoerd, waarbij de nodige risico's worden gesignaleerd in de P&C cyclus; deze zullen in de eerstvolgende actualisatie van het risicoprofiel worden meegenomen.
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling GGD IJsselland
Naam
Gemeenschappelijke regeling GGD IJsselland
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Eigen vermogen
n.n.b.
€ 1.705.000
€2.495.000
Vreemd vermogen
n.n.b.
€ 7.384.000
€2.577.00
Resultaat
n.n.b.
€ 0
€0
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.269.517
€ 1.345.000
€1.437.000
Bron
Begroting 2024
Programmabegroting 2025
Beleidsvoornemens
“GGD IJsselland, voor een gezonde samenleving”. Zo luidt de missie van GGD IJsselland. Voor de lopende bestuursperiode (2018 tot 2023) is door het bestuur van de GGD een strategische beleidsagenda opgesteld: “Beweging vanuit regie” Deze bevat de beleidsvoornemens en beoogde effecten in vijf programmalijnen:
1: Versterken publieke gezondheid
2: Jeugd en kansrijke start
3: Psychische gezondheid
4: Gezonde leefomgeving
5: Gezond ouder wordenOntwikkelingen
Ten opzichte van de begroting 2024 neemt het volume van de begroting 2025 toe met € 2.056.800. De toename heeft betrekking op prijs- en loonindexeringen.
Risico's
Voor de komende jaren is de verwachting dat er een hogere bijdrage van gemeenten gevraagd gaat worden.
De toename heeft voornamelijk betrekking op prijs- en loonindexeringen. - Verbonden partij
Omgevingsdienst IJsselland
Naam
Omgevingsdienst IJsselland
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Eigen vermogen
€ 315.690
€ 315.690
n.n.b.
Vreemd vermogen
n.n.b.
€ 3.144.87
n.n.b.
Resultaat
€ -312.910
n.n.b.
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.000.217
€ 1.178.828
€ 1.182.444
Bron
Jaarrekening 2023
begrotingswijziging 2024
ontwerpbegroting 2025
Beleidsvoornemens
De Omgevingsdienst verstrekt milieuvergunningen aan bedrijven, houdt toezicht op de naleving van milieuregels en handhaaft als milieuregels worden overtreden. Daarnaast adviseert de OD over energiebesparing, bodembescherming, geur- en geluidhinder, luchtkwaliteit, asbest, afvalverwerking en veiligheid. Een klant- en oplossingsgerichte werkwijze is wat de eenduidige aanpak van de Omgevingsdienst kenmerkt. Onafhankelijke experts wegen maatschappelijke belangen zorgvuldig af en vervullen een verbindende rol in het krachtenveld. Doel is om een optimale balans aan te brengen tussen een duurzame leefomgeving en nieuwe initiatieven. De missie van de Omgevingsdienst is daarom: Waarborgt de leefomgeving, versterkt bedrijven.
Ontwikkelingen
Op nationaal niveau is het Interbestuurlijk Programma voor de versterking van het VTH-stelsel (IBP-VTH vol in uitvoering. Voor 2024 geeft de Omgevingsdienst uitvoering aan het programma ‘versterking VTH-stelsel’. Het programma bevat 6 pijlers welke zijn uitgewerkt in thema’s. Het doel van het programma is het merkbaar verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving en het verminderen van schade aan het milieu die vermeden had kunnen worden. In 2024 wordt geïnventariseerd hoe de Omgevingsdienst er voor staat m.b.t. de 6 pijlers, de verbetervoorstellen worden opgenomen in een plan van aanpak.
De stakeholders van de Omgevingsdienst zijn betrokken bij het ontwikkelen van het plan van aanpak, gezamenlijk met de stakeholders wordt het plan van aanpak van de Omgevingsdienst IJsselland vorm gegeven.
Naast het landelijke programma wordt er in 2024 gewerkt aan een transparante bedrijfsvoering en de P&C-cyclus. Hiervoor wordt de verbinding gelegd tussen de mandaatregeling en meetbare prestaties die voortvloeien uit de dienstverleningsovereenkomst. Vervolgens worden de financiële verwachtingen gekoppeld aan de visie en strategie, vertaald naar de vast te stellen producten en diensten (PDC).Risico's
Er is een toenemende druk op de organisatie van de Omgevingsdienst vanwege de groei van de economie. Deze brengt meer bedrijvigheid met zich mee, met als gevolg dat er significant meer inzet nodig is vanuit het werkveld vergunningverlening, toezicht/handhaving en advies. Door efficiënt om te gaan met de aanwezige capaciteit probeert de Omgevingsdienst te voldoen aan de verwachtingen van haar deelnemers. Door de toenemende druk op de organisatie is er onvoldoende aandacht voor innovatie van de Omgevingsdienst en staat het opleidingsprogramma onder druk.
Vanuit het programma versterking VTH-stelsel wordt een plan van aanpak geschreven, er zijn drie snenario's beschreven om te voldoen aan robuustheidcriteria uit het programma. De gevolgen van deze scenarios worden uitgewerkt en eind van dit jaar zal er een keuze gemaakt worden. - Verbonden partij
GBLT
Naam
Gemeenschappelijke regeling GGD IJsselland
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Eigen vermogen
n.n.b.
€ 1.705.000
€2.495.000
Vreemd vermogen
n.n.b.
€ 7.384.000
€2.577.00
Resultaat
n.n.b.
€ 0
€0
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.269.517
€ 1.345.000
€1.437.000
Bron
Begroting 2024
Programmabegroting 2025
Beleidsvoornemens
“GGD IJsselland, voor een gezonde samenleving”. Zo luidt de missie van GGD IJsselland. Voor de lopende bestuursperiode (2018 tot 2023) is door het bestuur van de GGD een strategische beleidsagenda opgesteld: “Beweging vanuit regie” Deze bevat de beleidsvoornemens en beoogde effecten in vijf programmalijnen:
1: Versterken publieke gezondheid
2: Jeugd en kansrijke start
3: Psychische gezondheid
4: Gezonde leefomgeving
5: Gezond ouder wordenOntwikkelingen
Ten opzichte van de begroting 2024 neemt het volume van de begroting 2025 toe met € 2.056.800. De toename heeft betrekking op prijs- en loonindexeringen.
Risico's
Voor de komende jaren is de verwachting dat er een hogere bijdrage van gemeenten gevraagd gaat worden.
De toename heeft voornamelijk betrekking op prijs- en loonindexeringen.
Gemeenschappelijke regeling centrumregeling
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel - Vechtstreek
Gemeenschappelijke regeling centrumregeling
Naam
Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel - Vechtstreek
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Gemeentelijke bijdrage
€ 33.751
€ 37.814
€ 38.127
Bron
Prognose gem. Dalfsen
Prognose gem. Dalfsen
Prognose gem. Dalfsen
Beleidsvoornemens
De Sociale Recherche IJssel-Vechtstreek richt zich op het (verder) ontwikkelen van digitalisering, effectiever en efficiënter handhaven om zo mogelijk schrijnende situaties te voorkomen. Zij zet zich in op meer preventief handhaven. De sociale recherche heeft naast zijn primaire functie als toezichthouder en Boa, ook een adviserende en voorlichtende taak voor de regiogemeenten.
Ontwikkelingen
In de praktijk wordt de Sociale Recherche ingezet in het kader van de Participatiewet en voor het rechtmatigheidstoezicht voor de Wmo.
Risico's
De inschatting is dat er van risico's zowel bestuurlijk als financieel geen sprake is.
Gem. regeling bedrijfsvoeringsorganisatie
- Verbonden partij
Bedrijfsvoeringsorganisatie regionaal serviceteam jeugd IJsselland (BVO RSJ IJsselland)
Gem. regeling bedrijfsvoeringsorganisatie
Naam
Bedrijfsvoeringsorganisatie regionaal serviceteam jeugd IJsselland (BVO RSJ IJsselland)
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
n.n.b
n.n.b
Gemeentelijke bijdrage
€ 70.031
€ 83.880
€ 85.763
Bron
Begroting 2023
Herziene 2024
Begroting 2025
Beleidsvoornemens
De uitvoeringsorganisatie fungeert met name als inkooporganisatie, contractbeheer en regionale beleidsondersteuning van de gemeenten en kent geen bevoegdheid om beleid vast te stellen.
Ontwikkelingen
Het RSJ is de centrale inkooporganisatie jeugdhulp voor de elf regiogemeenten. Het RSJ draagt zorg voor de doorontwikkeling van het monitoring systeem (RIJM) en vindt coördinatieplaats op de regionale transformatie jeugdhulp. Daarbij is er aandacht voor landelijke ontwikkelingen, zoals de Hervormingsagenda jeugd.
Risico's
De gemeenschappelijke regeling heeft geen weerstandsvermogen. Een nadelig of voordelig exploitatieresultaat komt voor rekening van, of ten goede aan, de deelnemende gemeenten. Dit is een risico voor de gemeente. Het hier bedoelde risico heeft uitsluitend betrekking op de kosten van de RSJ, niet op kosten voor de daadwerkelijke zorg.
- Verbonden partij
Shared Service Centrum Bedrijfsvoering ONS (SSC ONS)
Naam
Shared Service Centrum Bedrijfsvoering ONS (SSC ONS)
Website
https://www.ssc-ons.nl/
Financiële gegevens
Jaarrekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Eigen vermogen
€ 4.135.490
€ 1.365.000
€ 1.365.000
Vreemd vermogen
€ 9.664.395
€ 10.961.000
€ 13.506.000
Resultaat
€ 3.468.316
n.n.b.
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€ 2.212.311
€ 2.624.000
€ 2.940.000
Bron
Jaarrekening 2023 SSC Ons
Begroting 2024 SSC Ons (incl. begrotingswijziging 2024)
Begroting 2025 SSC Ons
Beleidsvoornemens
Uitgangspunten zijn continuering en verbetering van de huidige dienstverlening en klanttevredenheid. En daarnaast doorontwikkeling van de samenwerking met de deelnemers van ONS.
Ontwikkelingen
SSC Ons hanteert drie pijlers die uitgewerkt zijn in de begroting 2025:
- Hoge kwaliteit en continuïteit van onze dienstverlening . De klanttevredenheid blijft goed scoren. Dit moet echter wel vastgehouden worden. Daarnaast merken we ook dat er een grotere vraag ontstaat naar een aantal producten en diensten, mede als gevolg van groei van de deelnemers (zowel in gebruikers als gevraagde oplossingen).
- Sterk partnerschap. De tweede pijler is gericht op de samenwerking tussen de partners onderling en de samenwerking met Ons. Samen sneller in beweging komen vraagt om een gezamenlijke visie en focus. Daarom is in 2024 gewerkt aan een gezamenlijke visie op de bedrijfsvoering onder begeleiding van Hiemstra & De Vries. De visie bevat elementen die mooie bouwstenen vormen voor de toekomst van Ons.
- Professionele en aantrekkelijke organisatie. Een aantrekkelijke en professionele organisatie resulteert in tevreden medewerkers en goede processen om hoge kwaliteit dienstverlening te kunnen leveren. Hierbij spelen vraagstukken als hoe om te gaan met de arbeidsmarkt, maar ook hoe een goede werkgever te zijn op bijv. een thema als vitaliteit.
Risico's
ONS voert cruciale basistaken voor de bedrijfsvoering van de gemeente uit. Te weten ICT, Personeels- en salarisadministratie en Inkoop en Contractmanagement. De deelnemende partners sturen hierop, inclusief de beheersing van risico’s. Denk bijvoorbeeld aan risico's als cybercrime, security etc. Daarbij hebben we te maken met een arbeidsmarkt die veroorzaakt dat minder uitvoeringskracht kan worden georganiseerd dan in het verleden.
In de begroting van SSC Ons zijn de risico’s weergegeven die voortvloeien uit de halfjaarlijkse update. De top 5 is:- Cybercrime
- Vasthouden en aantrekken van medewerkers met kennis en ervaring die schaars is
- Hoge inkoopprijzen en niet (tijdig) beschikbaar van materialen
- Continuïteit van dienstverlening op sleutelposities en kennisverlies
- Niet voldoen en/of tijdig inspelen op veranderende (fiscale) wet- en regelgeving
Stichting
- Verbonden partij
Stichting Dalfsen Werkt
Stichting
Naam
Stichting Dalfsen Werkt
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Gemeentelijke bijdrage
€ 3.295.384
€ 3.346.000
€ 3.520.000
Bron
Beleidsvoornemens
De stichting stelt geen beleid vast.
Ontwikkelingen
De stichting fungeert enkel als werkgever van de SW-ers en –voor maximaal 2 jaar- voor inwoners die vanuit de Participatiewet via SDW worden gedetacheerd bij reguliere werkgevers. De financiële afhandeling van de stichting vindt plaats door de gemeente. De stichting wordt in het kader van de vennootschapsbelasting gevolgd.
Vanaf 1 juli 2015 zijn de salariskosten toegerekend aan Stichting Dalfsen Werkt.Risico's
Op moment dat de begrote inleenvergoeding van de diverse werkgevers achterblijft bij de begroting, ontstaat een financieel risico. Dit komt ten laste van het budget Arbeidsparticipatie van de gemeente. Voor de SW-ers die bij SW bedrijf Larcom gedetacheerd zijn geldt dat dit inleenrisico is afgedekt middels de eind 2020 afgesloten concessieovereenkomst. Een dergelijke constructie is juridisch bij Tiem niet mogelijk gezien de organisatiestructuur en verwevenheid met de gemeente Zwolle.
Naamloze Vennootschap
- Verbonden partij
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Naamloze Vennootschap
Naam
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Eigen vermogen
€ 4.721 mln
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
€ 110.819
n.b.
n.b.
Resultaat
€ 254 mln
n.b.
n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Jaarverslag 2023
Beleidsvoornemens
BNG Bank wil maximale impact maken op de samenleving. Dat is hun drijfveer. Ze staan daarbij naast hun klanten en willen hen met financiering helpen hun maatschappelijke doelen te realiseren.
Ontwikkelingen
De BNG Bank streeft ernaar om koers te houden ondanks de turbulentie om hen heen. Het Kompas naar impact blijft daarbij richtinggevend voor hun strategie. Zij zullen zich blijven inspannen om de CO2-voetafdruk van hun leningportefeuille te laten dalen en de maatschappelijke impact te laten stijgen. Zij doen dat samen met hun klanten. Ook blijft BNG Bank investeren in de kwaliteit van hun mensen en in het optimaliseren van processen.
Risico's
Door de genoemde turbulentie om hen heen is het risico aanwezig dat gestelde doelen of voorgenomen ontwikkelingen niet gehaald worden.
Voor de gemeente bestaat net als bij deelname in andere vennootschappen formeel het risico van het verliezen van geïnvesteerd kapitaal. Dit risico wordt als verwaarloosbaar gekwantificeerd. Daarnaast is het belangrijkste risico op dit moment lagere dividenduitkeringen dan voorzien. De gemeente Dalfsen heeft met 33.735 aandelen 0,0606% aandelen BNG. - Verbonden partij
Vitens N. V.
Vereniging
Naam
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Website
https://vng.nl/
Financiële gegevens
Jaarrekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Eigen vermogen
€ 56.301 mln.
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
€ 118.819 mln.
n.b.
n.b.
Resultaat
-/- € 2.094 mln.
n.b.
n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€ 48.904
€ 56.085
n.n.b.
Bron
Jaarverslag 2023
Beleidsvoornemens
De Vereniging heeft ten doel te werken aan een krachtige lokale overheid door agenderend te zijn op voor gemeenten relevante vraagstukken en ontwikkelingen, en door de lokale uitvoering centraal te stellen bij maatschappelijke opgaven.
De Vereniging ondersteunt haar leden met belangenbehartiging, netwerken en dienstverlening. Dat doet zij collectief, in groepen en individueel bij de vervulling van bestuurs-, uitvoerings- en overige taken. Ook ondersteunt de Vereniging haar leden bij de organisatie van de gezamenlijke gemeentelijke uitvoering.Ontwikkelingen
Het jaarlijks opstellen van een uitvoeringsagenda met daarin de aandachtspunten voor het komende kalenderjaar.
Risico's
Beperkt tot de jaarlijkse bijdrage.
- Verbonden partij
Wadinko N. V.
Naam
Wadinko N. V.
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Eigen vermogen
€ 82.924.139
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
€ 8.721.146
n.b.
n.b.
Resultaat
€ 1.854.653
n.b.
n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Jaarverslag 2023
Beleidsvoornemens
Wadinko is een regionale participatiemaatschappij, die de bedrijvigheid - en daarmee werkgelegenheid - wil bevorderen in Overijssel, de Noordoostpolder en Zuidwest-Drenthe. Wadinko neemt langdurig deel in nieuwe of bestaande, kansrijke ondernemingen. De deelname bestaat uit inbreng van risicodragend kapitaal, kennis managementondersteuning.
Ontwikkelingen
Wadinko verstrekt risicokapitaal, neemt substantiële minderheidsbelangen in bedrijven en ondersteunt hen met kennis, managementondersteuning, netwerken en achtergestelde ondernemersleningen. De focus ligt op continuïteit van de participaties. Verder blijft Wadinko een impuls geven aan de kwaliteit van ondernemerschap en het ontwikkelen en behoud van talent in haar werkgebied met WIMM en WRS.Finance. Met Perron038 faciliteert Wadinko mede de innovatieve maakindustrie in de regio.
Risico's
Het aandeel van de gemeente Dalfsen is beperkt. Dalfsen bezit 75 van de totaal 2.389 geplaatste aandelen (3,14%). Gelet op het financiële belang dat de gemeente heeft (€ 7.500) in combinatie met de zeggenschap (3,14%) is het risico van deze deelname verwaarloosbaar.
- Verbonden partij
Enexis Holding N. V.
Naam
Enexis Holding N. V.
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Eigen vermogen
€ 5.320 mln.
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
€ 5.140 mln.
n.b.
n.b.
Resultaat
€ 72 mln.
n.b.
n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Jaarverslag 2023
Beleidsvoornemens
Enexis is een regionale netbeheerder die huishoudens en bedrijven in Groningen, Drenthe. Overijssel, Limburg en Noord Branbant van hun netwerk voorziet van electriciteit en gas.
Ontwikkelingen
In het voorjaar van 2024 heeft de AvA ingestemd met aanpassing van het strategisch plan (2022) in verband met de nieuwe wet collectieve warmtevoorziening. Enexis treft op basis daarvan voorbereidingen voor een actieve rol bij de ontwikkeling van initiatieven in haar verzorgingsgebied.
In het strategisch plan is verder gekozen voor focus op kerntaken met drie hoofddoelen:- Wij sturen op maatschappelijk optimale energiekeuzes.
Mede richting geven aan maatschappelijk optimale keuzes voor een duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar energiesysteem van de toekomst en een haalbare weg daarnaartoe. - Wij bieden iedereen altijd toegang tot energie.
Voor iedereen een toegankelijke, veilige energie-infrastructuur met behoud van een hoge leveringszekerheid en tegen de laagst mogelijk kosten. - Klanten weten wat ze aan ons hebben.
Transparante, betrouwbare en efficiënte dienstverlening aan klanten en marktpartijen.
Deze missie komt voort uit maatschappelijke ontwikkelingen die een materiële impact op Enexis hebben: klimaatverandering & energietransitie; participatie en vertrouwen in instituties (burgers willen meer invloed op hun directe leefomgeving); digitale transformaties
Risico's
Enexis vermeld in haar jaarverslag een aantal materiële thema's met daarbij de kans en risico van dat thema.
Voor de gemeente Dalfsen bestaat formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerd kapitaal. Het risico is echter gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde (energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis Holding N.V.
De gemeente Dalfsen heeft met 64.662 aandelen een belang van 0,0433% belang in Enexis.
- Wij sturen op maatschappelijk optimale energiekeuzes.
- Verbonden partij
N. V. ROVA Gemeenten
Naam
N. V. ROVA Gemeenten
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Eigen vermogen
€ 40.866.000
41.597.000
nnb
Vreemd vermogen
€ 63.473.000
62.742.000
nnb
Resultaat
€ 4.012.000
3.655.000
4.579.000
Gemeentelijke bijdrage
€ 2.100.000
2.150.000
2.200.000
Bron
begroting 2023
begroting 2024
begroting 2024
Beleidsvoornemens
ROVA heeft een nieuw strategiedocument vastgesteld voor de periode 2020 tot 2025. Missie: “ROVA werkt als maatschappelijke onderneming
samen met gemeenten en inwoners aan een mooie en schone leefomgeving, nu en in de toekomst.”Ontwikkelingen
Strategische doelen 2025
1. Minder verspilling van natuurlijke grondstoffen
2. Betere verwaarding van ingezamelde afvalstoffen
3. Optimalisatie van inzamelsystemen
4. Hogere klanttevredenheid
5. Duurzamere bedrijfsvoeringHet hergebruik van grondstoffen bevinden zich op een kantelpunt. Natuurlijke bronnen raken op en hergebruik van grondstoffen is nog in ontwikkeling. Hierdoor ontstaat onrust op de markt met bijvoorbeeld discussies over PMD, GFT, textiel en oud papier. Deze ontwikkelingen zijn ook actueel in onze regio.
Risico's
De gemeente loopt de volgende risico's:
- Dienstverleningsovereenkomst: stijging van de tarieven voor de diensten van ROVA.
- Aandelenbezit: Bij een tegenvallende exploitatie lagere dividenduitkering dan begroot.
- Achtergestelde lening: De geldlening betreft een achtergestelde lening ten opzichte van bancaire financiers, zodat ROVA in geval van ontbinding, surséance van betaling of faillissement pas verplicht is aflossing te voldoen nadat de op dat moment bestaande schulden van ROVA aan haar bancaire financiers zijn betaald.
De gemeente heeft met 360 aandelen 3,28% van het aandelenbezit van ROVA in haar bezit.
Besloten Vennootschap
- Verbonden partij
CSV Amsterdam B. V.
Besloten Vennootschap
Naam
CSV Amsterdam B. V.
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Eigen vermogen
€ 84.349
€ 484.349
€ 0
Vreemd vermogen
€ 64.446
€ 6.500
€ 0
Resultaat
-/- € 125.730
-/- € 265.000
-/- € 20.000
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Jaarrekening 2023
Opgave CSV Amsterdam BV
Opgave CSV Amsterdam BV
Beleidsvoornemens
CSV zal voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens Deponie Zuid B.V., in overleg met de aandeelhouderscommissie het bezwaar en/of beroep te voeren tegen de Belastingdienst ten aanzien van de naheffingsaanslag afvalstoffenheffing. In februari 2021 heeft CSV bezwaar gemaakt tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. Op het moment is CSV in gesprek met de Belastingdienst over het bezwaar. Afhankelijk van de reactie van de Belastingdienst en de kans van slagen van een eventuele gerechtelijke procedure zal in overleg met de aandeelhouderscommissie van CSV de procedure al dan niet worden voortgezet.
Ontwikkelingen
Na afwikkeling van deze bezwaar- en eventuele gerechtelijke procedure of voortijdige beëindiging hiervan (bijvoorbeeld door een mogelijk compromis tussen de Belastingdienst en CSV of een besluit van de aandeelhouderscommissie de procedure niet verder voort te zetten) zal CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.
Op 25 april 2024 hebben de aandeelhouders in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders ingestemd met een aanvullende kapitaalstorting van € 400.000 voor CSV Amsterdam BV. Deze kapitaalstorting zal worden verrekend met de financiële vereffening bij de opheffing van Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV. (identieke aandeelhouders). In bovengenoemde cijfers is deze verrekening meegenomen. In februari 2024 heeft CSV de motivering beroepschrift tegen de naheffingsaanslag
afvalstoffenbelasting bij de Rechtbank ingediend. De inhoudelijke zitting bij de Rechtbank staat gepland op 3 september 2024. Afhankelijk van de uitspraak van de Rechtbank (verwachting eind 2024) zal, in overleg met de Aandeelhouderscommissie van CSV, de procedure al dan niet worden voortgezet. In de begroting voor het jaar 2025 is in bovenstaand overzicht rekening gehouden dat de vennootschap zal worden beëindigd. In bovenstaand overzicht is geen rekening gehouden met een eventuele éénmalige bate voortvloeiend uit een positieve uitspraak van de Rechtbank voor CSV.Risico's
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal van deze vennootschap.
Het aandeel van de gemeente Dalfsen is zeer beperkt. Dalfsen bezit slechts 0,0432% van de aandelen wat neerkomt op een bedrag van € 23,76. Het risico is dus verwaarloosbaar. - Verbonden partij
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B. V.
Naam
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B. V.
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Eigen vermogen
€ 1.443.974
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 31.981
€ 0
€ 0
Resultaat
-/- € 36.040
-/- € 19.735
€ 0
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Jaarrekening 2023
Opgave PBE BV
Opgave PBE BV
Beleidsvoornemens
Het bestuur van de vennootschap heeft met het Ministerie van Klimaat en Energie, ZEH Energy BV en Energy Resources Holding BV in februari 2024 overeenstemming bereikt over de terugtreding van PBE als contractpartij uit het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009. Daarmee resteren er geen openstaande contractuele
verplichting meer en kan PBE als vennootschap worden ontbonden. Het bestuur van de vennootschap treft op moment van het schrijven van dit memo voorbereidingen voor het definitief opheffen van de vennootschap en om de resterende liquide middelen na de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 26 september 2024 uit te keren aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.Ontwikkelingen
Op 25 april 2024 hebben de aandeelhouders in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders ingestemd met een aanvullende kapitaalstorting van € 400.000 voor CSV Amsterdam BV (identieke aandeelhouders). Deze kapitaalstorting zal worden verrekend met de financiële vereffening bij de opheffing van Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV. In bovengenoemde cijfers is deze verrekening meegenomen.
Risico's
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal van deze vennootschap.
Het aandelenbelang voor Dalfsen is 0,0432% en daarmee is het financiële risico zeer gering en beperkt tot de hoogte van dit aandelenbelang.
Vereniging
- Verbonden partij
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Vereniging
Naam
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Website
https://vng.nl/
Financiële gegevens
Jaarrekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Eigen vermogen
€ 56.301 mln.
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
€ 118.819 mln.
n.b.
n.b.
Resultaat
-/- € 2.094 mln.
n.b.
n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€ 48.904
€ 56.085
n.n.b.
Bron
Jaarverslag 2023
Beleidsvoornemens
De Vereniging heeft ten doel te werken aan een krachtige lokale overheid door agenderend te zijn op voor gemeenten relevante vraagstukken en ontwikkelingen, en door de lokale uitvoering centraal te stellen bij maatschappelijke opgaven.
De Vereniging ondersteunt haar leden met belangenbehartiging, netwerken en dienstverlening. Dat doet zij collectief, in groepen en individueel bij de vervulling van bestuurs-, uitvoerings- en overige taken. Ook ondersteunt de Vereniging haar leden bij de organisatie van de gezamenlijke gemeentelijke uitvoering.Ontwikkelingen
Het jaarlijks opstellen van een uitvoeringsagenda met daarin de aandachtspunten voor het komende kalenderjaar.
Risico's
Beperkt tot de jaarlijkse bijdrage.
- Verbonden partij
Vereniging van Gemeenten Aandeelhouders binnen Noord Nederland (VEGANN)
Naam
Vereniging van Gemeenten Aandeelhouders binnen Noord Nederland (VEGANN)
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Eigen vermogen
€ 48.786
n.b
n.b
Vreemd vermogen
€ 0
n.b.
n.b.
Resultaat
€ 6.655
€ 0
n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€ 540
€ 540
n.b.
Bron
Jaarrekening 2023
Begroting 2024
Beleidsvoornemens
Naast het behartigen van de gemeentelijke financiële belangen van de Noordelijke gemeenten voor zover die voortvloeien uit hun aandeelhouderschap in de te ’s Hertogenbosch gevestigde naamloze vennootschap “Enexis Holding N.V zoals dividend beleid, het behartigen van de gemeentelijke belangen bij energietransitie en vraag van Enexis voor versterken eigen vermogen.
Ontwikkelingen
Zie beleidsvoornemens.
Risico's
Beperkt tot de jaarlijkse bijdrage.