Regio Zwolle
We zetten als onderdeel van de Regio Zwolle met de economische agenda in 2025 in op Kennispoort en economische projecten uit de Regio Deal. Ook blijven we in het kader van de "coalitions of the willing" inzetten op de Human Capital Agenda. Werknemers en werkzoekenden in Regio Zwolle kunnen zich (sinds juli 2020) gratis laten (bij-)scholen via het Ontwikkelfonds Regio Zwolle. Dit initiatief is ontstaan vanuit de campagne Upgrade Jezelf, onderdeel van Regio Zwolle.
Economische bedrijvigheid
Op basis van de verkenning naar nieuwe bedrijventerreinen is in juni 2024 een besluit genomen over nieuwe uitleggebieden voor de kernen Dalfsen, Nieuwleusen en Lemelerveld. Het betreft de zoekgebieden 't Febriek Zuid III, Dedemsweg, De Lichtmis en De Grift IV waar de ontwikkeling van nieuwe bedrijventerrein kunnen plaatsvinden. Met betrekking tot de kern Dalfsen is er voor de ontwikkeling van een bedrijventerrein op 23 september 2024 voorkeursrecht ingesteld. Voor de kern Dalfsen is de uitkomst van het onderzoek van defensie (Milieueffectrapportage) naar het zoekgebied van het munitiedepot van belang of het zoekgebied Dedemsweg kansrijk is of niet.
Voor de kernen Dalfsen en Nieuwleusen gaan we verder met het proces om toe te werken naar een wijziging van het omgevingsplan. Een behoefteonderzoek naar bedrijfskavels zal zo nodig, in navolging van 2023, worden uitgevoerd voor de onderbouwing van de ladder van een op te stellen wijziging van het omgevingsplan. De uitleggebieden van de nieuwe bedrijventerreinen gaan we opnemen in de omgevingsvisie 2.0.
Alle bedrijfskavels in de kern Nieuwleusen en de kern Dalfsen zijn uitgegeven. 't Febriek Zuid II (Lemelerveld) is eind april 2024 bouwrijp en woonrijp gemaakt. De grondverkoop is in het najaar 2023 gestart en loop door in 2025.
Relatie met ondernemers
Wij vinden het belangrijk om de relatie met de ondernemers en de middenstand goed te onderhouden en willen ook in 2025 bijeenkomsten organiseren. We willen samen met de ondernemers nadenken over ontwikkelingsmogelijkheden in de toekomst. We nemen hierbij de trends en ontwikkelingen van de regio mee. In de paragraaf grondbeleid gaan we verder in op de wijze waarop de gemeente in 2025-2028 invulling geeft aan haar grondbeleid.
Visie Vechtdal
In 2025 zal een herijking van de Vechtdalvisie voor Vrijetijds Economie Vechtdal (VTE VD) worden opgeleverd en vindt de doorgaande ontwikkeling en uitvoering van projectenplaats binnen de onderscheiden programmalijnen; Zorgzaam & Gezond, Ondernemerschap & Gastheerschap, Beleefbaar Landschap en Verbindende Vecht. Vanuit het Vechtdalmerk willen we de recreatie-ondernemers en organisaties in Dalfsen intensiever betrekken en een verbinding maken met het provinciale programma Gastvrij Overijssel.
Ruimte voor de Vecht
De netwerkorganisatie Ruimte voor de Vecht voert binnen de Regio Deal van de Regio Zwolle het project Brede Welvaart uit, dat onderverdeeld is in 23 deelprojecten. In 2025 zullen regiodeal projecten Brede Welvaart zijn afgerond of waar zinvol een vervolg krijgen.
Vanuit recreatie en toerisme zijn wij betrokken bij de deelprojecten: Varen op de Vecht, Gidsennetwerk, Merkontwikkeling Vechtdal, Beleven en Bewegen, Zwemmen in de Vecht.
Vanuit Ruimte voor de Vecht wordt met een gebiedsarrangement Vechtdal ingezet op de volgende regiodeal.
Ontwikkeling Recreatie en Toerisme
Voor de recreatieve ontwikkeling waar we als gemeente Dalfsen voorstaan wordt de komende jaren menskracht en budget ingezet op onderzoek, ontwikkeling en uitvoering. We sluiten aan bij de ontwikkeling via Vrije Tijd Economie Vechtdal (VTE VD) en de samenwerking Ruimte voor de Vecht (RvdV). In 2025 krijgt de ontwikkeling: verbetering, benutting en verduurzaming van de Haven en kades een vervolg op basis van de in 2024 uitgevoerde Verkenning Toekomst Haven Dalfsen.
Programma Toekomst Recreatieterreinen
Wij voeren een terughoudend beleid voor permanent wonen op recreatieparken. Voor parken waar het recreatieve karakter sterk is afgenomen, toetsen wij de recreatieve waarde en onderzoeken wij of en onder welke condities permanent wonen toegestaan kan worden. In deze raadsperiode, voor maart 2026, is er duidelijkheid of en onder welke voorwaarden recreatiewoningen een permanente woonbestemming kunnen krijgen.
Participatiewet in balans: vervolgaanpak Participatiewet
In juni 2024 heeft het ministerie van SZW het wetsvoorstel voor het eerste spoor van de Participatiewet in Balans naar de Tweede Kamer gestuurd ter behandeling. Het voorstel van het ministerie doet een stevige stap richting werken op basis van vertrouwen en menselijke maat. Na het eerste spoor volgt een fundamentele herbezinning op de huidige Participatiewet (tweede spoor) en professionalisering van de uitvoering (derde spoor) vanaf 2026.
Ontwikkeling Werkcentrum Arbeidsmarktregio Zwolle
In de arbeidsmarktregio Zwolle werken we aan de oprichting van het Werkcentrum. Het Rijk heeft aangekondigd dat de regionale werkzoekenden- en werkgeversdienstverlening vanaf 1 januari 2026 in het Werkcentrum wordt ondergebracht. Hierin zal o.a. Groei Vooruit, Upgrade Jezelf en het WergeversServicePunt worden samengevoegd. Vanuit Dalfsen streven we naar een vloeiende en elkaar versterkende samenwerking tussen regionale en lokale activiteiten op dit vlak.
Beide ontwikkelingen worden meegenomen in de nieuwe strategische beleidsvisie voor de re-integratie van inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt die in 2025 ter besluitvorming wordt voorgelegd.
Onderwijshuisvesting
Onderzoek naar (ver)nieuwing van de onderwijshuisvesting vindt plaats volgens het Integraal HuisvestingsPlan (IHP) Primair Onderwijs 2022 - 2038 dat eind 2021 is vastgesteld. Gestart is met de projecten kern Nieuwleusen, Dalfsen-West en Lemelerveld volgens de eerste fase van dit IHP. Duidelijk is dat dit forse trajecten zijn waarbij we rekening houden met de meest actuele leerlingenprognose en openstaan voor en inspelen op ontwikkelingen en mogelijkheden die zich tijdens het proces aandienen. Het haalbaarheidsonderzoek Nieuwleusen is inmiddels zo ver gevorderd dat dit ter besluitvorming is voorgelegd, waarbij o.a. ook is ingegaan op het vraagstuk van de groei van het Agnieten College. Op basis van deze besluitvorming zetten wij verdere stappen richting realisatie. Hiernaast verwachten wij ook in de loop van 2025 de uitkomsten van de haalbaarheidsonderzoeken Dalfsen-West en Lemelerveld ter besluitvorming aan u voor te kunnen leggen, ten behoeve van volgende stappen in uitvoering van het IHP. Eventuele maatregelen die op korte termijn onvermijdelijk zijn voor adequate huisvesting worden afgestemd op de lopende IHP projecten. Dit om onnodige kosten te voorkomen.
De te verwachten investering als gevolg van het IHP wordt beïnvloed door diverse factoren. Daarnaast neemt het aantal leerlingen in het primair onderwijs licht toe, in plaats van een verwachte daling. De verwachting is dat de stijging doorzet. Op basis hiervan moet rekening gehouden worden met een totale investering in schoolgebouwen van ca. € 52 miljoen en een raming voor bijkomende kosten van ca. € 10 miljoen. Hierbij is geen rekening gehouden met eventuele (voor)financiering voor kinderopvang, aankoop van grond en toe te rekenen overheadkosten. De financiële gevolgen van de projecten van de eerste fase, als ook Agnieten College, vallen naar verwachting buiten de tijdsspanne van deze meerjarenbegroting. Qua toename jaarlijkse kapitaallasten, exclusief eventueel toe te rekenen overheadkosten, moet bij benadering rekening worden gehouden met een bandbreedte tussen de € 1 tot € 1,5 miljoen. De benodigde aanvullende huisvesting van het Agnieten College is afhankelijk van de vraag of en hoe realisatie in bestaande gebouwen kan plaatsvinden en vraagt een investering tussen de € 1 en € 2,5 mln.