Bestaanszekerheid
Eind 2024 wordt het nieuwe beleidsplan Bestaanszekerheid vastgesteld. De eerste focus ligt hierbij op de financiële bestaanszekerheid. In 2025 wordt (verder) gewerkt aan de uitvoering van de in dat beleidsplan opgenomen doelen.
Inburgering en participatie
In de tweede helft van 2024 en Q1 2025 wordt het uitvoeringsplan inburgering 2022 geëvalueerd. Daarin nemen we ook de potentiële gevolgen vanuit het hoofdlijnenakkoord mee. Of de uitkomsten van de evaluatie in 2025 om een beleidswijziging vraagt en financiële consequenties oplevert is nu nog moeilijk in te schatten. We zullen samen met de lokale samenwerkingspartners en in regionaal verband het gezamenlijk doel voor ogen houden en blijven streven naar een zo goed mogelijke integratie en zelfredzaamheid van de inburgeraar.
Kulturhusen
In 2025 is de actualisatie van de subsidies ingezet als vervolg op het voorstel tot harmonisatie van de subsidies van de Kulturhusen. Wij streven naar de privatisering van Kulturhus de Spil. Tevens wordt voor alle Kulturhusen een Duurzaam Meerjarenplan Onderhoud (DMJOP) gemaakt en de uitkomsten hiervan worden aan uw raad gepresenteerd. In 2025 gaat het concept Kulturhus Hoonhorst van start. We nemen uw raad mee in dit proces. Verder wordt met de Kulturhusen verdere invulling gegeven aan de maatschappelijke opdracht per kern samen met andere partijen.
Preventie - IZA/GALA
Ook in 2025 werken we regionaal en lokaal verder aan het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Integraal Zorg Akkoord (IZA). Met het IZA wordt er regionaal getracht om betere zorg dichterbij de inwoners te organiseren. We werken binnen het GALA aan 15 thema's welke werken aan preventie en als doel hebben om gezonde inwoners zo lang mogelijk gezond te houden.
Kwaliteitskompas
Met voorveldorganisaties Saam welzijn, De Kern, Mee Samen, Bibliotheek Dalfsen en de GGD IJsselland werken we sinds 2024 samen aan het Kwaliteitskompas. Hierin worden vanuit het preventiebeleid Dalfsen gezamenlijke ambities, maatschappelijke resultaten en indicatoren geformuleerd en keuzes gemaakt voor de focus in de uitvoering. In 2025 wordt hier aan verder gewerkt. Waar het kan wordt het Kwaliteitskompas verbreed naar andere uitvoerende organisaties binnen het sociaal domein.
Brede Toegang
De gemeente Dalfsen werkt samen met de voorveldorganisaties Saam welzijn, De Kern, Mee Samen, Bibliotheek Dalfsen en de GGD IJsselland aan de Brede Toegang. Daarin wordt gezamenlijk gewerkt aan het verankeren van de toegang in de preventieve voorzieningen, waardoor inwoners snel en vakkundig op de juiste plek worden geholpen. In elke kern zijn hiervoor fysieke infopunten aanwezig. In 2025 wordt verder gewerkt aan verbetering van de digitale informatievoorziening.
Jeugdzorg
In juni 2023 is de hervormingsagenda jeugd vastgesteld. Aan de invoering van deze agenda zat ook een forse bezuinigingsopdracht gekoppeld. De verwachting was dat vanaf 2025 bezuinigd kon worden op de jeugdzorg. In de meicirculaire heeft het Rijk aangegeven dat deze bezuiniging (nog) niet gerealiseerd kan worden. Het uitvoeren van alle maatregelen uit de hervormingsagenda is een grote taak voor alle gemeenten, waar de komende jaren veel op geïnvesteerd wordt. Zo wordt onder andere ingezet op de inzet van een jeugdondersteuner om de verbinding met huisartsen te versterken. Verwachting is dat we daarmee meer grip kunnen krijgen op de verwijzingen naar specialistische jeugdhulp.
Beschermd Wonen, Beschermd Thuis en Maatschappelijke Opvang
We signaleren een toename van meervoudige, complexe casuïstiek met een zorg- en veiligheidscomponenten. Daarbij stagneert de in- en doorstroom naar passende zorg op de volgende onderdelen:
- instroom in Beschermd Wonen stagneert door groter wordende vraag;
- uitstroom uit Beschermd Wonen stagneert door onvoldoende passende woningen;
- instroom in Beschermd Wonen (Wlz) wordt beperkt door maatregelen van landelijke overheid;
- instroom in Beschermd Thuis stagneert door stokkende uitstroom in beschermd wonen.
Ook in 2025 zetten we in op grip op uitgaven en proces en de mogelijkheden om in- en doorstroom te bevorderen. Zo wordt in 2025 verder gewerkt aan de pilot Kamers met Aandacht, maken we regionale afspraken rondom safehouses om de inzet van Beschermd Thuis te vergroten en zetten we in op realisatie van woningen vanuit het volkshuisvestingsprogramma, ter bevordering van de in- door- en uitstroom. Daarnaast bereiden we ons waar nodig voor op ontwikkelingen zoals de verwachte afschaffing van het abonnementstarief per 1 januari 2026 en de decentralisatie Maatschappelijke opvang in 2027. De regeling -en daarmee de financiële consequenties- zijn op dit moment nog niet bekend.
Tot 2026 wordt het regionaal vastgestelde budget middels een verdeelsleutel door de centrumgemeente uitgekeerd naar de gemeenten. Per 1-1-2026 werkt de regio IJssel Vecht met een centrumregeling. In 2025 wordt verder gewerkt aan afspraken over verdeling van budgetten (waaronder hantering verdeelsleutels). De financiële consequenties daarvan zijn op dit moment nog niet bekend.
Wmo
We zien een stijgende vraag vanuit de Wmo die wordt veroorzaakt door:
- Vergrijzing, dit raakt Dalfsen zwaarder vanwege de dubbele vergrijzing (relatief meer 65+'ers dan in andere gemeenten);
- Het landelijke stijgende aantal inwoners met progressieve neurologische aandoeningen (bijv. Parkinson, dementie, ALS), waardoor de zorgzwaarte van de in te zetten zorg toeneemt;
- Moeizame toeleiding naar de Wlz en GGZ door een tekort aan GGZ plekken en plekken in de intramurale zorg. In de tussenliggende periode ontstaat extra druk op de Wmo;
- langer thuis wonen leidt tot meer woningaanpassingen en extra aanvragen tot hulp bij het huishouden.
Daarnaast is de (blijvende) beschikbaarheid van voldoende professionals in zorg en welzijn een aandachtspunt. We blijven onder andere inzetten op indicatieloze dagbesteding, ondersteuning van mantelzorgers en mogelijkheden om doorstroom te bevorderen.