Verkeer en Vervoer

Wat is ons beleid?

Verkeer en vervoer

Gemeentelijk verkeer- en vervoerbeleid

Wat te bereiken?

  • Het bevorderen van een vlotte en veilige afwikkeling van het verkeer dat noodzakelijk is voor de ontwikkeling van welvaart en welzijn in de gemeente Dalfsen, waarbij de hinder zoveel mogelijk wordt beperkt, duurzame verplaatsingen worden gestimuleerd en de ruimtelijke kwaliteit wordt gerespecteerd.
  • Het verhogen van het gebruik van de fiets door het verbeteren van het fietsnetwerk en het stimuleren van het gebruik van de fiets.
  • Het verbeteren van de bereikbaarheid van de gemeente Dalfsen door het hanteren van het STOP-principe (stappen, trappen, OV en privé-auto) bij alle projecten.
  • Het bevorderen van duurzame mobiliteit door duurzame voorzieningen te faciliteren en duurzame mobiliteit te stimuleren.
  • Het bevorderen van het gebruik van het openbaar vervoer door het stimuleren van ketenreizen.

Wat gaan we er voor doen?

  • De ambities en de doelen uit het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP) vormen de basis voor het uitvoeringsprogramma Verkeer 2024 - 2026 (UVP) waarin de uitvoering van maatregelen voor de komende jaren staat.
  • Maatregelen uit het UVP die in 2025 o.a. verkend gaan worden zijn de verbetering van de fietsroutes Maneweg en Lemelerveld - Raalte.
  • In 2024 wordt het proces doorlopen om te komen tot een definitief ontwerp voor de herinrichting van de Welsummerweg. De weg maakt onderdeel uit van de snelfietsroute Dalfsen-Ommen. De veiligheid van fietsers en voetgangers staat voorop. Realisatie is voorzien in 2025.

Hoe meten we dat?

  • Zie tabel indicatoren.

Verkeersveiligheid

Wat te bereiken?

  • Het zodanig behouden en verbeteren van de verkeersveiligheid in de gemeente Dalfsen dat ongelukken zoveel als mogelijke worden voorkomen (objectieve verkeersveiligheid) en het gevoel van de verkeersveiligheid is verbeterd (subjectieve verkeersveiligheid)

Wat gaan we er voor doen?

  • Samen met maatschappelijke partners, plaatselijk belangen, adviseurs en burgers besteden wij aandacht aan verkeersveiligheid,  gedragsmaatregelen, acties en voorlichting. De fietser, de eigen buurt en schoolroutes zijn hierbij speerpunten.
  • Waar mogelijk of noodzakelijk integreren we verkeersmaatregelen bij onderhoud aan wegen, riolering, groen etc.

Hoe meten we dat?

  • Zie tabel indicatoren.

Openbare verlichting

Wat te bereiken?

Wij leveren een bijdrage aan duurzaamheid, klimaatdoelstellingen en energiebesparing. Het uitgangspunt is: "donkerte waar mogelijk, licht waar nodig".

Wat gaan we er voor doen?

  • In 2025 is het energieverbruik van de openbare verlichting met 3% verminderd ten opzichte van 2020.
  • In 2025 zijn verouderde gloeilampen zo veel als mogelijk vervangen door LED-lampen, mede door de motie "Wat Led je".
  • Inkoop voor 100% duurzame energiebronnen.
  • Materialen van ingekochte masten en armaturen voor 100% recyclebaar;
  • Het hanteren van een standaard dim-regime voor avond- en nachturen.
  • De aankomende jaren gaan wij experimenteren met het dynamisch verlichten.

Hoe meten we dat?

  • Zie tabel indicatoren.

Indicatoren

Indicator

Bron

2025

2026

2027

2028

Uitvoering project uit uitvoeringsprogramma GVVP, jaarlijks 1 project

Eigen gegevens

1

1

1

1

Uitvoering project uit Uitvoeringsprogramma Fiets, jaarlijks 1 project

Eigen gegevens

1

1

1

1

Indicator

Bron

Nulmeting

2025

2026

2027

2028

Aanpak onveilige situaties, jaarlijks één project.

Eigen  gegevens

-

1

1

1

1

Indicator

Bron

Nulmeting

2025

2026

2027

2028

Verminderen energieverbruik

Eigen  gegevens

0% (2020)

3%

3%

3%

3%

Indicator

Bron

Nulmeting

2025

2026

2027

2028

Vervangen gloeilampen door LED-lampen

Eigen  gegevens

ca. 6.250 lichtbronnen (2020)

95%

100%

100%

100%

Deze pagina is gebouwd op 10/29/2024 09:54:19 met de export van 10/29/2024 09:52:11