Cultuur (Cultuurbeleid)
Wat te bereiken? | - Het cultuurbeleid is vanaf 2022 geïntegreerd in het preventiebeleid.
- Cultuur zorgt voor levendige dorpen in de gemeente Dalfsen en vergroot het welbevinden van mensen. Het draagt bij aan de eigenheid van de dorpen en aan een aantrekkelijke woonomgeving. Cultuur bepaalt voor een groot gedeelte onze identiteit en heeft daardoor invloed op het mentale welbevinden van onze inwoners. Het zorgt voor samenwerking, vernieuwing en draagt bij aan de economie. Het culturele klimaat is daarmee een belangrijk onderdeel van het voorveld.
|
---|
Wat gaan we er voor doen? | - Cultuur is onderdeel van de doelstellingen in de uitvoeringsagenda preventie.
- We zetten in op cross-over verbindingen tussen de culturele organisaties en verenigingen binnen onze gemeente, zodat zij elkaar versterken en met elkaar meer culturele activiteiten kunnen aanbieden voor een bredere doelgroep.
- Cultuureducatie zorgt ervoor dat kinderen al op jonge leeftijd in aanraking komen met diverse vormen van cultuur. Vanuit cultuureducatie gaan we aan de slag met professionaliseren van het muziekonderwijs op de basisscholen. In 2025 vieren we 80 Jaar Vrijheid. We stimuleren inwoners om activiteiten en evenementen te organiseren in het kader van herdenken, vieren én het creëren van bewustwording rondom het begrip democratie.
- In 2025 gaan we aan de slag met opstellen van de uitvoeringsagenda cultuur. Deze wordt ontwikkeld in samenwerking met onze lokale culturele organisaties en verenigingen en moet aansluiten bij de doelen uit het preventiebeleid. Doel hiervan is een gezond cultureel klimaat waaraan alle inwoners mee kunnen doen en waar culturele organisaties bewust gaan bijdragen aan de doelen uit het preventiebeleid.
|
---|
Hoe meten we dat? | - Aan de hand van bereikte doelstellingen volgens het preventiebeleidsplan.
|
---|
Cultuur (Bibliotheekbeleid)
Wat te bereiken? | - Om de zelfredzaamheid te vergroten:
- dienen onze bibliotheekvoorzieningen toegankelijk en bereikbaar te zijn;
- vergroten we de toegankelijkheid van informatie, de basisvaardigheden en financiële mogelijkheden voor onze inwoners om mee te doen.
|
---|
Wat gaan we er voor doen? | - De bibliotheek werkt aan de doelstellingen in het preventiebeleid.
|
---|
Hoe meten we dat? | - Aan de hand van bereikte doelstellingen volgens het preventiebeleidsplan.
|
---|
Kulturhusen
Wat te bereiken? | - De kulturhusen dragen bij aan 'reuring' en leefbaarheid in de kern, aan participatie van inwoners door middel van het bevorderen van (sociale) nabijheid en ontmoeting en stimuleren het ontplooien van initiatieven en voorzieningen in de eigen kern.
- Om de zelfredzaamheid te vergroten:
- dienen onze culturele voorzieningen toegankelijk en bereikbaar te zijn.
|
---|
Wat gaan we er voor doen? | - Het behalen van deze doelen is van een aantal factoren afhankelijk. Deze factoren liggen niet allemaal binnen onze invloedssfeer. Het kulturhus draagt slechts voor een gedeelte bij aan het behalen van de doelen. Hiervoor moet enerzijds het gebouw goed geëxploiteerd worden, anderzijds moet er synergie zijn tussen de participanten in het kulturhus.
|
---|
Hoe meten we dat? | - We gebruiken het harmonisatiemodel kulturhusen.
|
---|
Sport
Wat te bereiken? | - Het sportbeleid is vanaf 2022 geïntegreerd in het preventiebeleid o.a. via de doelen: jeugdigen groeien gezond op, inwoners voelen zich gezond en inwoners dragen bij aan hun gemeenschap
- Om de zelfredzaamheid te vergroten:
- dienen onze sportvoorzieningen toegankelijk en bereikbaar te zijn.
|
---|
Wat gaan we er voor doen? | - De acties van het uitvoeringsplan worden samen met de partners uit het voorveld uitgevoerd, jaarlijks gemonitord en aangepast.
|
---|
Hoe meten we dat? | - Uitwerking vindt plaats via een uitvoeringsplan waarin concrete acties worden benoemd om de genoemde doelen te behalen.
|
---|
Inkomen (Kindregeling)
Wat te bereiken? | - Het mogelijk maken dat alle kinderen kunnen participeren in de samenleving en dit met, financiële ondersteuning ten behoeve van bepaalde producten of activiteiten mogelijk maken. We trachten een zo groot mogelijk bereik te realiseren onder de doelgroep.
- Om de zelfredzaamheid te vergroten
- streven we er naar dat alle kinderen kunnen participeren in de samenleving zonder dat de financiële omstandigheden van de ouders daarbij een belemmering vormen.
|
---|
Wat gaan we er voor doen? | - In de webshop zorgen we voor een gevarieerd aanbod van producten, diensten en activiteiten.
|
---|
Hoe meten we dat? | - Op basis van het gebruik van de regeling.
|
---|
Inkomen (Schuldhulpverlening)
Wat te bereiken? | - Doel van de schuldhulpverlening is om mensen zo snel en goed mogelijk te helpen bij hun financiële situatie en zo mogelijk een duurzame oplossing te realiseren. Deels heeft dit met (professionele) ondersteuning te maken en deels is het een verantwoordelijkheid van de mensen zelf om hun uitgaven aan te passen aan het inkomen. De meest vergaande vorm van ondersteuning is beschermingsbewind. De rechter stelt dan een bewindvoerder aan. Veelal vergoed de gemeente de kosten van een bewindvoerder via de bijzondere bijstand. Wij streven ernaar het aantal bewindvoering zo beperkt mogelijk te houden.
- Om de zelfredzaamheid te vergroten:
- vergroten we de toegankelijkheid van informatie, de basisvaardigheden en financiële mogelijkheden voor onze inwoners om mee te doen;
- wordt zoveel mogelijk voorkomen dat inwoners van de gemeente Dalfsen om financiële redenen onvoldoende kunnen meedoen aan de samenleving;
- streven we ernaar dat Inwoners met schulden zo snel en goed als mogelijk duurzaam zijn geholpen bij hun financiële situatie.
|
---|
Wat gaan we er voor doen? | - Contacten met verwijzende instanties intensiveren om in zo vroeg mogelijk stadium handelend te kunnen optreden om het aantal bewindvoeringen zoveel mogelijk te beperken;
- Nieuwe vormen van budgetbeheer voortzetten als alternatief voor bewindvoering, dit is bijvoorbeeld het product "Budgetbeheer Plus". Met dit instrument worden vaste lasten betaald en ontvangt cliënt een vast bedrag per week voor overige uitgaven;
- Indien mogelijk gebruik maken van adviesrecht voor kantonrechters;
- Vroegsignalering door inzage in betalingsachterstanden.
|
---|
Hoe meten we dat? | - Het aantal huishoudens met bewindvoering via de bijzondere bijstand.
|
---|
Inkomen (Participatiewet)
Wat te bereiken? | - We bieden inkomensondersteuning op grond van de Participatiewet, IOAW, IOAZ en BBZ aan inwoners die daarop aangewezen zijn. Vanaf de start zetten we in op de vergroting van de (financiële) zelfredzaamheid van de inwoner. Daarom streven we ernaar:
- dat het aantal bijstandsuitkeringen in lijn blijft met de trend van het landelijk gemiddelde;
- dat 30% van de instroom na 12 maanden weer (betaald) aan het werk is;
- dat maximaal 25% van de uitkeringsgerechtigden langer dan vier jaar een uitkering ontvangt.
|
---|
Wat gaan we er voor doen? | - We zetten maximaal in op de re-integratie in betaald werk van deze inwoners, zodat zij zoveel mogelijk voorzien in eigen inkomen en financieel zelfredzaam worden.
- Onze inspanning hiervoor wordt beschreven onder Participatie in het programma Samen Werken.
|
---|
Hoe meten we dat? | - Onze inspanning voor uitstroom uit de uitkering vallen onder Participatie (Samen Werken) en is ook daar beschreven.
|
---|
Integratie vergunninghouders (Inburgering)
Wat te bereiken? | - Inburgeraars bereiken het voor hen hoogst haalbare taalniveau en doen naar vermogen mee in de samenleving
- Om de zelfredzaamheid te vergroten, is minimaal 85% van de inburgeraars die de Z-route (leerroute inburgering) volgen, binnen 6 maanden na start van de leerroute gestart met een participatietraject (participatieplaats, vrijwilligerswerk, taalstage) als opstap naar betaald werk.
|
---|
Wat gaan we er voor doen? | - In samenwerking met taalscholen, maatschappelijke organisaties en werkgevers zorgen voor een taalrijke leer- en werkomgeving.
- Goede regie voeren op het inburgeringsproces van statushouders met behulp van het PIP (persoonlijk Plan Inburgering en Participatie).
|
---|
Hoe meten we dat? | - Registraties in de module inburgering.
|
---|
Integratie vergunninghouders (Huisvesting statushouders)
Wat te bereiken? | - Om de zelfredzaamheid te vergroten en voor alle doelgroepen woningen te realiseren, streven we ernaar om de taakstelling voor de huisvesting van statushouders te realiseren.
|
---|
Wat gaan we er voor doen? | - Samenwerking met woningcorporaties voortzetten en indien nodig aanvullende mogelijkheden voor versnelde (eventueel tijdelijke) huisvesting onderzoeken en benutten.
|
---|
Hoe meten we dat? | - Eigen registraties en registratie COA.
|
---|
Opvang Oekraïense vluchtelingen
Wat te bereiken? | - We leveren een bijdrage aan de opvang van Oekraïense vluchtelingen welke als gevolg van de oorlog met Rusland onder de Richtlijn Tijdelijke Bescherming van Oekraïense ontheemden (RTB) vallen. Daartoe heeft de gemeente een inspanningsverplichting (per 1 januari 2025: 358 opvangplaatsen). We willen deze vluchtelingen een passende opvangplaats bieden met voldoende privacy en begeleiding en veiligheid voor hen en de directe omgeving.
|
---|
Wat gaan we er voor doen? | - Het organiseren van voldoende opvangplaatsen;
- Het begeleiden van de vluchtelingen;
- Het bieden van veiligheid;
- Het organiseren van toegang tot onderwijs en zorg.
|
---|
Hoe meten we dat? | - Eigen registraties en regionale en landelijke registraties.
|
---|
Participatie (Opvang van asielzoekers)
Wat te bereiken? | - We leveren een bijdrage aan de opvangcrisis voor de asielzoekers. Daarmee ontlasten we de situatie op het aanmeldcentrum in Ter Apel.
- We bieden opvang aan ca 150 asielzoekers in de vorm van Tijdelijke Gemeentelijke Opvang. (TGO) op de locaties Hof van Dalfsen en Ambachtsweg te Lemelerveld. We streven ernaar voor deze asielzoekers structurele opvang te bieden. Per 1 februari 2024 geldt een Spreidingswet, waarbij de gemeente de indicatieve taakstelling heeft gekregen 188 opvangplaatsen voor asielzoekers aan te bieden.
|
---|
Wat gaan we er voor doen? | - Het organiseren van tijdelijke dan wel structurele opvangplaatsen voor asielzoekers, waarmee tevens uitvoering wordt gegeven aan een motie van de gemeenteraad van juli 2024 (om te komen tot structurele opvang) als de Spreidingswet;
- Het begeleiden van de asielzoekers;
- Het bieden van veiligheid;
- Het organiseren van toegang tot zorg en onderwijs.
|
---|
Hoe meten we dat? | - Eigen registraties en registratie COA.
|
---|
Jeugdzorg
Wat te bereiken? | - Om de zelfredzaamheid te vergroten streven we ernaar dat:
- Jeugdigen veilig en gezond opgroeien, waarbij hulp wordt geboden via algemene voorzieningen en waar dit niet passend is wordt tijdige en passende specialistische jeugdhulp geboden.
|
---|
Wat gaan we er voor doen? | - Preventie:
- In 2025 en verder wordt nadere uitvoering gegeven aan preventie activiteiten zoals de inzet van voorliggende/algemene voorzieningen en preventie-netwerken.
- Geïndiceerde jeugdhulp:
- Waar nodig wordt geïndiceerde, specialistische jeugdhulp ingezet op basis van de Jeugdwet. Deze jeugdhulp wordt regionaal ingekocht.
- In aansluiten op de Hervormingsagenda jeugd (Hva) wordt veel ingezet op het versterking van de lokale teams.
- POH-Jeugd:
- In 2025 wordt de POH-jeugd in de gemeente ingezet.
|
---|
Hoe meten we dat? | - Via het regionaal monitoringssysteem houden we zicht op het aantal indicaties en de kosten.
- Door cliënttevredenheidsonderzoeken Jeugd wordt gekeken in hoeverre de geboden hulp voldoet aan de hulpvraag. Daarbij wordt ook gekeken naar de kwaliteit van de geleverde jeugdhulp. Over de resultaten van cliënttevredenheidsonderzoeken wordt separaat gerapporteerd.
|
---|
Lokale toegang
Wat te bereiken? | - Een belangrijke basis van preventief werken vormt het zodanig ondersteunen van inwoners bij het eerste contact, dat deze algemene voorzieningen voldoende handvatten bieden voor ondersteuning bij problemen. Als er zwaardere ondersteuning nodig is, maken we een goede beoordeling van de situatie en zetten we gericht de juiste ondersteuning in. Naar verwachting draagt het anders organiseren van de toegang bij aan onze taakstelling op Wmo en Jeugd .
|
---|
Wat gaan we er voor doen? | - Het plan van aanpak toegang is uitgevoerd en de verbeterde toegangsorganisatie is ingericht.
|
---|
Hoe meten we dat? | - Dit meten we middels bestaande methodes. Bijvoorbeeld cliënttevredenheidsonderzoeken Wmo / Jeugd en Benchmark Divosa voor participatie. Over de resultaten van deze onderzoeken wordt separaat gerapporteerd.
|
---|
Preventie
Wat te bereiken? | - Het preventiebeleid is ingegaan per 2022. Het is opgesteld vanuit de gedachte van Positieve gezondheid en bevat de volgende hoofddoelen:
- Inwoners leven in een gezonde leefomgeving
- Inwoners zijn zelfredzaam
- Inwoners maken deel uit van een vitale gemeenschap.
- De partijen uit het voorveld hebben gezamenlijk ambities opgesteld om de hoofddoelen te bereiken en zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van dit beleid. De gemeente heeft een regisserende en faciliterende rol hierin.
- Vanuit landelijke kaders Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) is lokaal een plan van aanpak geschreven voor de periode 2023- 2026. Met het uitvoeren van het plan van aanpak GALA wordt, binnen verschillende thema’s, integraal gewerkt aan de beschreven ambities vanuit het voorveld en landelijke doelstellingen.
|
---|
Wat gaan we er voor doen? | - De beschreven ambities worden gezamenlijk met het voorveld vertaald naar concrete acties en deze acties worden uitgevoerd. De zichtbaarheid van deze acties vallen onder Kerngezond Dalfsen.
-
|
---|
Hoe meten we dat? | - Dit meten we op basis van de diverse GGD gezondheidsmonitoren.
|
---|
Publieke gezondheid
Wat te bereiken? | - Het gezondheidsbeleid is vanaf 2022 opgenomen in het Preventiebeleid, waarbij wordt uitgegaan van Positieve Gezondheid. De hoofddoelen van dit beleid zijn: Inwoners leven in een gezonde leefomgeving, inwoners zijn zelfredzaam en inwoners maken deel uit van een vitale gemeenschap.
- De partijen uit het voorveld hebben gezamenlijk ambities opgesteld om de hoofddoelen te bereiken en zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van dit beleid. De gemeente heeft een regisserende en faciliterende rol hierin.
- Vanuit landelijke kaders Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) is lokaal een plan van aanpak geschreven voor de periode 2023- 2026. Met het uitvoeren van het plan van aanpak GALA wordt, binnen verschillende thema’s, integraal gewerkt aan de beschreven ambities vanuit het voorveld en landelijke doelstellingen.
- Om de zelfredzaamheid te vergroten streven we ernaar dat:
- Inwoners zich veilig en gezond voelen en dat de score op positieve gezondheid bovengemiddeld blijft.
- Jeugdigen veilig en gezond opgroeien, waarbij hulp wordt geboden via algemene voorzieningen en waar dit niet passend is wordt tijdige en passende specialistische jeugdhulp geboden
|
---|
Wat gaan we er voor doen? | - De beschreven ambities worden gezamenlijk met het voorveld vertaald naar concrete acties en deze acties worden uitgevoerd. De zichtbaarheid van deze acties vallen onder Kerngezond Dalfsen. Uitgangspunt is dat er een verschuiving plaatsvindt van oog voor zorg naar oog voor preventie. De zichtbaarheid van deze acties vallen onder Kerngezond Dalfsen.
|
---|
Hoe meten we dat? | - De acties van het uitvoeringsplan worden samen met de partners uit het voorveld jaarlijks geëvalueerd. Hierbij betrekken we de GGD gezondheidsmonitor.
|
---|
Wmo
Wat te bereiken? | - Het voor de inwoners mogelijk maken om zo lang mogelijk op een prettige manier zelfstandig te blijven wonen, waarbij voldoende sociale voorzieningen in de nabijheid zijn. De inwoner heeft waar mogelijk een centrale en regisserende rol in het toewerken naar een toekomstbestendige oplossing.
- Om de zelfredzaamheid te vergroten streven we ernaar dat inwoners zo lang mogelijk zelfstandig wonen of thuis zo lang mogelijk worden opgevangen (ouderen en jongeren) en de taakstelling van beschermd thuis te realiseren.
- Om de vitaliteit van de gemeenschap te versterken stimuleren we dat inwoners bijdragen aan hun gemeenschap.
|
---|
Wat gaan we er voor doen? | - Doorlopend trainen van consulenten in keukentafelgesprekken;
- Doorontwikkelen indicatieloze voorzieningen dagbesteding;
- Doorontwikkelen beschermd wonen naar beschermd thuis (lokaal plan beschermd thuis).
- Ontwikkelen lokale centrale toegang Beschermd Wonen
- Aanjagen passende wooninitiatieven tbv Beschermd Wonen/ Beschermd Thuis
|
---|
Hoe meten we dat? | - Dit meten we middels verschillende methodes:
- Cliënttevredenheidsonderzoeken Wmo, waarbij wordt gekeken in hoeverre de geboden ondersteuning voldoet aan de hulpvraag en waarbij wordt gekeken naar de kwaliteit van de geleverde ondersteuning. Hierover wordt separaat gerapporteerd.
- Blijvende monitoring op de cijfers van het aantal voorzieningen en de kosten hiervan.
- Monitoren in- en uitstroom in Beschermd Wonen en Beschermd Thuis
- Monitoren effecten passende wooninitiatieven op wachtlijst Beschermd Wonen.
|
---|
Indicator | Eenheid | Periode | Bron | Dalfsen | Nederland | 25.000 - 50.000 inwoners |
---|
Absoluut verzuim | Aantal per 1.000 leerlingen 5-18 jr | 2022 | DUO/Ingrado | 21 | 4,2 | 4,2 |
---|
Relatief verzuim | Aantal per 1.000 leerlingen 5-18 jr | 2022 | DUO/Ingrado | 14 | 24 | 21 |
---|
Vroegtijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie | % | 2021 | DUO/Ingrado | 1,1 | 1,9 | 1,6 |
---|
Niet-sporters | % | 2020 | Gezondheidsmonitor (CBS, RIVM, GGD) | 48,8 | 49,2 | n.b. |
---|
Indicator | Bron | Nulmeting | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|
Aantal kinderen dat bestelling heeft gedaan via de webshop | Eigen administratie | 224 (2018) | 230 | 230 | 230 | 230 | 230 |
---|
Indicator | Bron | Nulmeting | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|
Aantal huishoudens met bewindvoering | Eigen administratie | 104 (2021) | 100 | 95 | 90 | 85 | 85 |
---|
Indicator | Bron | Nulmeting | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|
Taakstelling en realisatie te huisvesten statushouders | Eigen gegevens en registraties COA | 100% (2022) | 100 % | 100% | 100% | 100% | 100% |
---|
De taakstelling fluctueert erg, zo was de taakstelling in 2020 20 statushouders, terwijl de taakstelling in 2021 en 2022 op 40 statushouders uitkwam en voor 2023 op 80. Doelstelling blijft ten alle tijde om de taakstelling te halen.
Indicator | Eenheid | Periode | Bron | Dalfsen | Nederland | 25.000 - 50.000 inwoners |
---|
Personen met een bijstandsuitkeringen | Aantal per 10.000 inwoners | 2021 | CBS | 170,4 | 431,2 | 277,7 |
---|