Hieronder volgt een toelichting op de belangrijkste verschillen op beleidsveld niveau tussen de begroting 2025 en de begroting 2024 (inclusief alle begrotingswijzigingen t/m juli 2024).
Beleidsveld Burgerzaken, structureel nadeel € 85.000
- Afnamen van het aantal betaalde huwelijken en een toename van het aantal gratis huwelijken: €8.000 nadeel;
- In 2014 werd de geldigheidsduur van reisdocumenten verlengd van 5 naar 10 jaar en dat leidt nu, 10 jaar na 2014, tot een piek in de uitgifte van reisdocumenten. De piek wordt voorzien in 2026 en 2027. Ten opzichte van de PPN verwachten we in 2025 per saldo iets hogere opbrengsten uit leges in 2025: €33.000 voordeel;
- Hogere licentiekosten software: €5.000 nadeel
- Hogere personeelskosten in aanloop naar de paspoortpiek: €104.000 nadeel
Beleidsveld Openbare orde en veiligheid: nadeel € 121.000 structureel
- De bijdrage aan de Veiligheidsregio IJsselland loopt in 2025 structureel op met € 91.000 ten opzichte van 2024.
- Wijziging aan het onderhoudsplan Brandweerkazerne Nieuwleusen, conform de PPN, ter grootte van € 8.500.
- Overige kleine wijzigingen: nadelig € 21.500.
Beleidsveld Verkeer en vervoer: nadeel € 409.000 structureel
Hogere uitvoeringskosten voor verkeersmaatregelen (gedragsbeïnvloedingsprojecten) (€ 14.000/jaar extra). De subsidie-inkomsten nemen evenredig toe;
- Hogere kosten voor de inzet van hoogwerkers bij beplanting langs wegen buiten de bebouwde kom (€ 8.000/jaar extra);
- Hogere kosten voor onderhoud van openbare verlichting, aflopend van € 23.000 (2025), € 16.000 (2026) naar € 9.000 (2027 en 2028) extra. Deze kosten (voor materiaal en personeelskosten) stijgen eerst, daarna verwachten we een daling omdat er dan meer verLED is en dat relatief minder storingen geeft;
- Stijgende energielasten door hogere voorschotbedragen en hogere tarieven, € 50.000/jaar (bij dalend gebruik). Wanneer het verLEDden is uitgebreid verwachten we dat de lasten weer zullen dalen.
- Door verschillende investeringen zijn de kapitaalslasten gestegen met € 117.000.
- Bij de eerste Berap 2023 is besloten onderhoud van verlichting af te ramen met € 75.000 dit bleek onterecht en is teruggedraaid in deze begroting.
- Door het toepassen van omslagrente stijgen de lasten binnen dit beleidsveld met € 115.000.
- Overige kleine wijzigingen: nadelig € 7.000.
Beleidsveld Monumenten en archeologie: voordeel € 16.000 structureel
- Het opstellen van de 'Archeologische waardenkaart' is per 2025 niet meer begroot. Dit levert een structureel voordeel op van € 25.000.
- Overige kleine wijzigingen: nadelig € 9.000
Beleidsveld Openbaar groen: nadeel € 18.000 structureel
- Van 2023 naar 2024 heeft een budgetoverheveling plaatsgevonden ter hoogte van € 85.000, deze is in 2025 niet begroot.
- Het huidige IBOR en de maatregelen lopen door in 2025. In 2025 wordt gestart met de actualisatie van het IBOR en we bieden die in 2026 ter besluitvorming aan de gemeenteraad aan. Daarvoor wordt in 2025 en 2026 een budget gevraagd van respectievelijk €35.000 en €30.000.
- Overige kleine wijzigingen: nadelig € 68.000
Beleidsveld Ruimtelijke ordening: voordeel € 324.000 structureel
Lasten, structureel voordeel € 324.000
- Aflopen van het opstellen van verschillende visies, dit bespaart in de begroting € 305.000.
- Met ingang van de Omgevingswet is er geen budget meer voor wijzigingen aan bestemmingsplannen. Er wordt wel gewerkt aan wijzigingen aan het Omgevingsplan en daarvoor worden structureel kosten gemaakt ( € 40.000);
- Toename overige kosten voor gebieds- en informatiebijeenkomsten, jaarlijks € 5.000;
- De inzet van erfcoaches vraagt van 2025 tot en met 2027 jaarlijks € 7.500 extra.
- Overige kleine wijzigingen: voordelig € 8.500.
Beleidsveld Rioleringen structureel voordeel € 197.000 en incidenteel nadeel € 21.000
Baten, structureel voordeel € 205.000 en incidenteel nadeel € 100.000
- In 2025 worden opbrengsten € 174.000 hoger begroot dan 2024. In 2024 zijn de opbrengsten te laag begroot, daarnaast worden de tarieven in 2025 verhoogd.
- In 2025 wordt er € 31.000 meer onttrokken uit de voorziening riool.
- De baten voor nieuwe ontwikkelingen worden in 2025 € 100.000 lager begroot.
Lasten, structureel nadeel € 8.000 en incidenteel voordeel € 79.000
- In 2025 zijn de kosten van de ROVA ten aanzien van 2024 gestegen met € 80.000. De kosten zullen in de toekomst verder toenemen.
- In 2025 wordt er € 21.000 meer gestort in de voorziening riool.
- De lasten voor nieuwe ontwikkelingen worden in 2025 € 100.000 lager begroot.
Beleidsveld Afval, structureel voordeel € 6.000 en incidenteel voordeel € 201.000
Baten, structureel voordeel € 86.000 en incidenteel voordeel € 265.000
- In 2025 worden opbrengsten € 86.000 hoger begroot dan 2024. Deze stijging wordt veroorzaakt door de stijging van de tarieven in 2025.
- In 2025 wordt er € 265.000 meer onttrokken uit de voorziening riool om de kosten in 2025 te dekken.
Lasten, structureel nadeel € 80.000 en incidenteel nadeel € 64.000
- In 2025 zijn de kosten van de ROVA ten aanzien van 2024 gestegen met € 80.000. De kosten zullen in de toekomst verder toenemen.
- Volgens de begroting is er een onttrekking van € 64.000 nodig uit de voorziening afval om de kosten in 2025 geheel te dekken.
Beleidsveld Milieu, structureel nadeel € 72.000
Lasten, structureel nadeel € 72.000
- In 2025 zijn de kosten van de omgevingsdienst IJsselland ten aanzien van 2024 gestegen met € 72.000.
Beleidsveld Klimaat en duurzaamheid: voordeel € 502.000 structureel
- Er hebben diverse budgetoverhevelingen plaatsgevonden van 2023 naar 2024, deze bedrage staan daarom niet begroot in 2025 en dit is een voordeel op de lasten ter hoogte van € 500.000.
- Ook in 2026, 2027 en 2028 ontvangen we een bijdrage vanuit het Rijk voor de CDOKE-regeling, en deze bedraagt in deze jaren € 526.000. Hier staan dezelfde kosten voor adviezen en diensten van derden tegenover;
- In 2024 ontvangen we € 400.000 minder aan subsidie vanuit de CDOKE-regeling omdat we niet tot uitgave komen. Deze subsidie-inkomsten en uitgaven verdelen we gelijkmatig over 2025 en 2026
- Overige kleine wijzigingen: voordelig € 2.000
Beleidsveld Begraafplaatsen: voordeel € 25.000 structureel
1. Minder inkomsten uit grafrechten door een afname van het aantal begrafenissen, structurele afname van de baten: € 4.000 in 2025, € 6.500 in 2026 en € 9.500 in 2027 en 2028
2. Van 2023 naar 2024 heeft een budgetoverheveling plaatsgevonden ter hoogte van € 25.000, deze is in 2025 niet begroot.
3. Overige kleine wijzigingen: voordelig € 4.000
Beleidsveld Grondexploitatie woningbouw: voordeel € 96.000 structureel
1. Het saldo in 2025 bestaat uit opgenomen kosten met betrekking tot structureel advies woningbouw van € 16.000 en uit een extra bedrag van € 15.000 welke is opgenomen voor advies extra woonlasten.
2. De loonkosten zijn in 2024 € 111.000 hoger opgenomen in verband met indexatie.
Beleidsveld Wonen en bouwen: nadeel € 650.000 structureel
- Hogere Apparaatskosten €256.000
- De verwachtingen voor de leges omtrent de omgevingswet zijn bijgesteld met lagere baten ter hoogte van € 265.000.
- Verschuiving van leges van bestemmingsplannen naar omgevingsplannen, lagere baten ter hoogte van €125.000 naar aanleiding van overheveling naar ruimtelijke ordening.
- Toename van de advieskosten bij toezicht en handhaving doordat vaker externe (juridische) ondersteuning nodig is. Het aantal casussen groeit en deze zijn vaker complex. De toename is in 2025 € 6.500 en dit loopt op tot € 7.000 in 2028
- Per saldo een afname van overige baten en een toename van overige kosten voor omgevingsvergunningen. Dit leidt tot een nadeel in 2025 van € 6.000 en van € 5.500 in 2026 tot en met 2028.
- Overige kleine wijzigingen: voordelig € 8.500
Mutatie reserves, € 732.000
Voor de onttrekkingen uit de reserves verwijzen wij u naar bijlage 4, Reserves en voorzieningen.
Uitsplitsing naar beleidsvelden | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Verschil | Verschil | Verschil |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1000 | 2024 | 2024 | 2024 | 2025 | 2025 | 2025 | Lasten | Baten | Saldo |
Burgerzaken | -1.356 | 666 | -690 | -1.404 | 629 | -775 | -48 | -37 | -85 |
Openbare orde en veiligheid | -3.191 | 102 | -3.089 | -3.313 | 103 | -3.210 | -122 | 1 | -121 |
Verkeer en vervoer | -3.181 | 141 | -3.039 | -3.632 | 184 | -3.448 | -452 | 42 | -409 |
Monumenten en archeologie | -49 | 18 | -31 | -33 | 18 | -15 | 17 | 0 | 16 |
Openbaar groen | -3.051 | 137 | -2.914 | -3.069 | 137 | -2.932 | -18 | 0 | -18 |
Ruimtelijke ordening | -2.263 | 125 | -2.138 | -1.939 | 125 | -1.814 | 324 | 0 | 324 |
Riolering | -1.781 | 2.084 | 303 | -1.710 | 2.189 | 479 | 71 | 105 | 176 |
Afval | -2.769 | 3.320 | 552 | -2.912 | 3.671 | 759 | -144 | 351 | 207 |
Milieu | -1.634 | 0 | -1.634 | -1.706 | 0 | -1.706 | -72 | 0 | -72 |
Klimaat en duurzaamheid | -1.928 | 1.279 | -649 | -1.188 | 1.041 | -147 | 740 | -237 | 502 |
Begraafplaatsen | -304 | 303 | -1 | -285 | 309 | 25 | 19 | 6 | 25 |
Grondexploitatie woningbouw | -2.909 | 2.782 | -127 | -1.770 | 1.739 | -31 | 1.139 | -1.043 | 96 |
Wonen en bouwen | -1.663 | 1.661 | -2 | -1.834 | 1.182 | -652 | -170 | -479 | -650 |
Saldo van lasten en baten | -26.079 | 12.619 | -13.460 | -24.795 | 11.327 | -13.468 | 1.284 | -1.292 | -8 |
Mutaties reserve | -299 | 1.075 | 776 | -116 | 160 | 44 | 183 | -915 | -732 |
Resultaat | -26.378 | 13.694 | -12.684 | -24.911 | 11.487 | -13.424 | 1.467 | -2.208 | -740 |