Samen Werken

Analyse afwijking 2025 t.o.v. 2024

Hieronder volgt een toelichting op de belangrijkste verschillen op beleidsveld niveau tussen de begroting 2025 en de begroting 2024 (inclusief alle begrotingswijzigingen t/m juli 2024).

Beleidsveld Recreatie en toerisme, diverse mutaties; voordeel € 32.000 structureel  
Budgetoverheveling, voordeel + € 30.000
Van 2023 naar 2024 heeft een budgetoverheveling plaatsgevonden ter hoogte van € 30.000, deze is in 2025 niet begroot.

Overige afwijkingen, voordeel + € 2.000.
Bestaat uit verschillende kleine afwijkingen en indexatie.

Beleidsveld Grondexploitatie bedrijven, nadeel € 5.000 incidenteel
Een klein deel van de gemaakte kosten (€ 5.000) is niet toe te rekenen aan een GREX, deze kosten zijn in de exploitatie genomen.

Beleidsveld Onderwijs, diverse mutaties; voordeel € 85.000
Leerlingenvervoer, nadeel - € 99.000
De kosten van het leerlingenvervoer stijgen door oplopende leerlingenaantallen in het aangepast vervoer. Door zwaardere problematiek zijn kinderen vaker aangewezen op aangepast vervoer, omdat het zelfstandig reizen niet lukt. Vanuit de PPN is hiervoor € 15.000 vrijgemaakt en in de begroting €60.000. Het overige deel van € 24.000 betreft indexatie.

Personele capaciteit begeleiding IHP, voordeel + € 170.000
In 2025 is er sprake van vrijval van de incidentele gelden voor personele capaciteit begeleiding IHP die in 2024 waren opgenomen. Dit resulteert in een voordeel van € 170.000.

Volwasseneneducatie, voordeel + € 59.000
Er is sprake van een voordelig resultaat van € 59.000 wegens het vrijvallen van de volgende budgetoverhevelingen:
- taalonderwijs Oekraïners
- web middelen

Toegerekende rente, nadeel - € 69.000
Het volledige bedrag betreft de doorgevoerde renteomslag van 1%.

Afschrijvingen, voordeel + € 37.000
De kapitaallasten stijgen in 2025 ten opzichte van 2024, wat resulteert in een voordeel.

Overige afwijkingen, nadeel - € 13.000
Bestaat uit verschillende kleine afwijkingen en indexatie.

Beleidsveld Sociale werkvoorziening, diverse mutaties; nadeel € 209.000
Begeleidende participatie SDW, nadeel - € 29.000 structureel
In de begroting voor 2025 is de afschaffing van de LIV meegenomen. Dit resulteert in een nadeel van € 29.000.

Sociale werkvoorziening SDW, nadeel - € 90.000 incidenteel
Vanuit de PPN is in de begroting een bedrag opgenomen voor de strategische beleidsvisie re-integratie inwoners. Dit resulteert in een nadeel van € 90.000.

Loonkosten SDW, nadeel - € 84.000 structureel
Dit bedrag bestaat uit een lastenverhoging in de vorm van een budgetverhoging ter hoogte van
- € 114.000 en een lastenverlaging in de vorm van indexatie ter hoogte van € 30.000.

Overige afwijkingen, nadeel - € 6.000
Bestaat uit verschillende kleine afwijkingen en indexatie.

Mutatie reserves, nadeel €902.000
Voor de onttrekkingen uit de reserves verwijzen wij u naar de bijlage reserves en voorzieningen in hoofdstuk 4

Uitsplitsing naar beleidsvelden

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Verschil

Verschil

Verschil

Bedragen x € 1000

2024

2024

2024

2025

2025

2025

Lasten

Baten

Saldo

Recreatie en toerisme

-239

16

-223

-207

16

-191

32

0

32

Economie

-370

21

-349

-371

21

-349

-1

1

0

Grondexploitatie bedrijven

-1.251

1.201

-50

-56

0

-56

1.195

-1.201

-5

Onderwijs

-2.694

275

-2.420

-2.532

197

-2.335

162

-77

85

Sociale werkvoorziening

-3.814

321

-3.493

-3.994

292

-3.702

-180

-29

-209

Saldo van lasten en baten

-8.368

1.833

-6.535

-7.159

526

-6.632

1.209

-1.306

-97

Mutaties reserve

-225

1.551

1.326

0

424

424

225

-1.127

-902

Resultaat

-8.593

3.384

-5.209

-7.159

951

-6.208

1.434

-2.433

-999

Deze pagina is gebouwd op 10/29/2024 09:54:19 met de export van 10/29/2024 09:52:11