Beschikbare weerstandscapaciteit
De beschikbare weerstandscapaciteit bestaat uit middelen en mogelijkheden waarover de gemeente beschikt om niet begrote kosten, die onverwacht en substantieel zijn, te dekken. Hierbij kan onderscheid worden gemaakt tussen incidentele en structurele weerstandscapaciteit.
Incidentele weerstandscapaciteit
De incidentele weerstandscapaciteit is het vermogen om calamiteiten eenmalig op te vangen. Het zijn direct aan te wenden middelen voor financiële tegenvallers. Alleen reserves die alternatief aanwendbaar zijn worden meegenomen. Specifieke bestemmingsreserves rekenen we niet mee, omdat een onttrekking uit deze reserves direct van invloed is op de dekking van kosten in de exploitatie. Stille reserves worden eveneens niet meegenomen. Niet duidelijk is in hoeverre stille reserves op korte termijn liquide te maken zijn. In onderstaande tabel staan reserves waar geen claims op rusten.
In onderstaande tabel is de geraamde stand van de reserves vrij besteedbaar per 31 december 2028 van de begroting 2025 opgenomen. De berekende stand van de begroting 2025 is met bijna € 1,5 mln. gestegen ten opzichte van de begroting 2024. Dit komt voornamelijk door de toename van de Algemene reserve vrij besteedbaar.
Vrij besteedbaar | Stand 2027 in Begroting 2024-2027 | Stand 2028 in Begroting 2025-2028 |
---|---|---|
Algemene reserve vaste buffer | 4.500.000 | 4.500.000 |
Algemene reserve vrij besteedbaar | 7.340.982 | 9.965.436 |
Reserve herstructurering openbaar groen | 446.286 | 636.739 |
Reserve volkshuisvesting | 2.399.138 | 2.431.945 |
Totaal | 14.686.406 | 17.543.120 |
Bovenstaande cijfers zijn eveneens terug te vinden in de bijlage Reserves en voorzieningen, alwaar de standen van alle reserves staan weergegeven.
Structurele weerstandscapaciteit
De structurele weerstandscapaciteit betreft de middelen die eventueel aangeboord kunnen worden om tegenvallers op te vangen. Dit betreft de mogelijkheid om vanuit een verhoging van belastingen en leges structurele risico’s op te vangen.
De onbenutte belastingcapaciteit wordt berekend door de maximale tarieven (artikel 12) te vergelijken met de gehanteerde tarieven. Het Ministerie publiceert de artikel 12 tarieven jaarlijks bij de mei circulaire van het gemeentefonds.
De berekening van de onbenutte belastingcapaciteit is als volgt:
Soort | WOZ-waarde | Tarief | Tarief | Verschil | Onbenutte |
---|---|---|---|---|---|
eigenaar woning | 5.200.818.000 | 0,0985 | 0,15950 | 0,0610 | 3.172.000 |
eigenaar niet-woning | 646.204.000 | 0,2308 | 0,15950 | -0,0713 | n.v.t. |
gebruiker niet-woning | 513.530.000 | 0,2216 | 0,15950 | -0,0621 | n.v.t. |
Totaal | 3.172.000 |
Het eigen gemeentelijke tarief 2024 voor zowel eigenaar als gebruiker niet-woning is hoger dan het zogenaamde artikel 12 tarief. Dit betekent dat er voor deze twee componenten geen sprake is van onbelaste belastingcapaciteit en deze zijn daarom niet meegenomen in de berekening. De rekentarieven van de gemeente Dalfsen voor 2024 staan gepubliceerd op de website van de GBLT. Het tarief artikel 12 status is afkomstig uit de mei circulaire 2024.
Het totale verwachte weerstandsvermogen 2025 ziet er als volgt uit:
Incidentele weerstandscapaciteit | 17.543.120 |
---|---|
Structurele weerstandscapaciteit | 3.172.000 |
Totale weerstandsvermogen | 20.706.120 |