T | Informatieveiligheid & Privacy |
---|
R | - hacken en gijzelen digitale omgeving
|
---|
| - onjuiste verwerking persoonsgegevens
|
---|
O | - oneigenlijk binnen dringen gemeentelijke digitale omgeving
|
---|
| - foutief handelen bij verwerking persoonsgegevens
|
---|
| - niet volgen afgesproken procedures
|
---|
| - verhoogde kwetsbaarheid door thuiswerken
|
---|
G | - stil vallen reguliere werkzaamheden
|
---|
| - lekken van persoonsgegevens
|
---|
| - identiteitsfraude burger met financiële en/of maatschappelijke gevolgen
|
---|
| - opleggen boetes door autoriteit persoonsgegevens bij overtreden regels Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
|
---|
| |
---|
B | - specifieke aandacht besteden aan bewustwording personeel m.b.t. informatieveiligheid en omgaan met privacy gevoelige gegevens
|
---|
| - up to date beveiliging systemen en netwerken (ook thuiswerken)
|
---|
| - binnen IC toetsen naleving vastgelegde procedures en richtlijnen omtrent informatiebeveiliging en melden datalekken
|
---|
| - met bijzondere interne controle specifieke aandacht schenken aan AVG
|
---|
| - structurele samenwerking privacy officer (PO), chief information security officer (CISO) en functionaris gegevensbescherming (FG)
|
---|
| - sluiten verwerkersovereenkomsten
|
---|
T | Wonen |
---|
R | - niet tijdig kunnen voldoen aan de gevraagde woonbehoefte
|
---|
O | - onvoldoende uitgeefbare bouwlocaties of woningbouwtypen beschikbaar
|
---|
| - geen geldig bestemmingsplan voor woningbouw locaties
|
---|
| - bezwaar en beroep procedures wat leidt tot vertraging
|
---|
G | - vertrek inwoners naar andere gemeente
|
---|
| |
---|
| - geen uitvoering kunnen geven aan woonvisie (doelstelling woningproductie (aantal/type) blijft achter)
|
---|
| |
---|
B | - planmatig zorgen voor vroegtijdig aankoop en bouwrijp maken
|
---|
| - zorgen actuele voor bestemmingsplannen (afgestemd op huidig en toekomstig gebruik
|
---|
| - in planning vroegtijdig rekening houden met (mogelijke aanvullende) onderzoeken
|
---|
| - inhuur externen waardoor bestemmingsplanprocedures versneld/met voorrang in uitvoering kunnen worden genomen.
|
---|
T | Ondermijning |
---|
R | - het onbedoeld en onbewust faciliteren van criminelen door bv. het verlenen van vergunningen en subsidies
|
---|
O | - dienstverlenende instelling kan leiden tot misbruik door derden
|
---|
| - beperken regeldruk maakt misbruik mogelijk
|
---|
| - misbruik gemeentelijke dienstverlening door (geïnfiltreerde) eigen medewerkers en/of externen
|
---|
G | - onbewust bijdragen aan verdere verspreiding of ondersteuning van criminele netwerken, witwassen, integriteitsschendingen etc.
|
---|
B | - de huidige nauwe samenwerking met RIEC ON, politie, OM, de Vechtdal gemeenten, provincie en andere relevante partners voortzetten.
|
---|
| - vergroten weerbaarheid door creëren van bewustwording door informatiesessies/bijeenkomsten te organiseren en (online) publicaties over het thema.
|
---|
| - opzetten interne werkgroep ondermijning
|
---|
| - een verruimde toepassing van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Bibob).
|
---|
| - bij vergunningaanvragen in het kader van de Alcoholwet en Omgevingsvergunningen voor zonneparken altijd een Bibob toets toepassen.
|
---|
| - aanbevelingen uit de weerbaarheidsscan van het RIEC (uitgevoerd najaar 2021) opvolgen.
|
---|
| - intern integriteitsbeleid, waaronder ambtseed.
|
---|
T | Burger c.q. overheidsparticipatie |
---|
R | |
---|
O | - ontbreken kaders en regie
|
---|
| - ontbreken ambtelijke capaciteit
|
---|
G | - onvoldoende belangenafweging door college en raad mogelijk
|
---|
| - minder efficiënte participatieprocessen
|
---|
| - verschillende uitvoeringen door ontbreken kaders
|
---|
B | - participatie meer prioriteit geven door kaders te bepalen en regie te bewerkstelligen
|
---|
| - maken concrete werkafspraken en ambtelijke inzet
|
---|
T | Toenemende polarisatie |
---|
R | - uitval van medewerkers door bedreigingen
|
---|
O | |
---|
G | - beperkte gemeentelijke dienstverlening
|
---|
| - vertraging van gemeentelijke uitvoering
|
---|
| |
---|
| |
---|
B | - open communicatie met inwoners
|
---|
| - voorlichting aan medewerkers hoe hier mee om te gaan
|
---|
| - treffen voorzorgsmaatregelen
|
---|
T | Duurzaamheid |
---|
R | - in 2050 niet energie- neutraal zijn als gemeente en niet voldoen aan het aardgasvrij verwarmen van de gebouwde omgeving
|
---|
O | - onvoldoende draagvlak bij inwoners
|
---|
| |
---|
| - geen of onvoldoende landelijke ondersteuning
|
---|
| - niet genoeg capaciteit om transities uit te voeren
|
---|
G | - vertraging energietransitie
|
---|
| - minder draagvlak inwoners en ondernemers voor behalen van doelen
|
---|
B | - draagvlak creëren door inwoners te betrekken
|
---|
| - lokale projecten realiseren met meerwaarde voor inwoners
|
---|
| - afstemming met netwerkbedrijven en overige stakeholders
|
---|
| - alert zijn op ontwikkelingen
|
---|
T | Bedrijfsvoering |
---|
R | - niet kunnen vervullen van vacatures
|
---|
| - kwetsbaarheid ten aanzien van continuïteit van de bedrijfsvoering
|
---|
| - de disbalans tussen beschikbare capaciteit en ambitie
|
---|
| - het gelijktijdig opstarten van diverse organisatie brede processen
|
---|
O | |
---|
| |
---|
| - aansluiting missen met andere gemeenten op het gebied van arbeidsvoorwaarden
|
---|
| - krappe c.q., overspannen arbeidsmarkt
|
---|
G | - overbelasting en mogelijke uitval personeel
|
---|
| - niet realiseren beleidsdoelstellingen
|
---|
| - beperktere gemeentelijke dienstverlening
|
---|
| - mogelijke claims door wijze van uitvoering
|
---|
B | - uitstel werkzaamheden en/of aantrekken extra (tijdelijk) personeel
|
---|
| - keuzes maken in ambities en werkzaamheden
|
---|
| - instrumenten ontwikkelen ter bevordering van 'aantrekkelijk werkgeverschap'
|
---|